Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n mukaan lento-onnettomuuksien määrä länsimaalaisille liikennelentokoneille on nyt alhaisimmillaan koko ilmailun historian ajalta. Nykyisellään ylitetään vuonna 2010 saavutettu turvallisuustaso mutta alueelliset haasteet jatkuvat edelleen.
Vuonna 2011 suhdeluku maailmanlaajuisten lento-onnettomuuksien määrästä per miljoonaa lennettyä lentoa länsimaisella suihkukoneella oli 0,37, joka tarkoittaa yhtä onnettomuutta per 2,7 miljoonaa lentoa. Parannusta vuoden 2010 suhdeluvusta 0,61 on tullut 39 prosenttia, joka tarkoitti onnettomuutta per 1,6 miljoonaa lentoa. Tilastointi koskee ns. Hull Loss eli koneen menetys onnettomuuksia joissa kone tuhoutuu tai se saa vakavia vaurioita joiden seurauksena konetta ei enää korjata.
Vuoden 2011 aikana 2,8 miljardia ihmistä lensi turvallisesti 38 miljoonalla lennolla (30 miljoonaa suihkukoneilla ja 8 miljoonaa potkuriturbiinikoneilla). Koneen menetyksiä länsimaalaisille suihkukoneille tapahtui 11 eli kuusi vähemmän kuin vuonna 2010.
Kaikkiaan onnettomuuksia sattui 92 kappaletta itä- ja länsimaissa tapahtuneille lentokoneille, joka on kaksi onnettomuutta vähemmän kuin 2010. Länsimaalaisten koneiden tuhoisia menetyksiä tapahtui viisi eli kolme vähemmän kuin vuotta aiemmin. Lento-onnettomuuksissa kuolleiden määrä putosi 486 uhriin vuoden 2010 786 menehtyneestä matkustajasta. Kuolleisuusluku länsimaisissa liikennesuihkukoneissa laski 0,07:ään per miljoona matkustajaa vuoden 2010 0,21:stä.
Aasian ja Tyynenemeren alueiden (0,25), Euroopan (0,0) ja Pohjois-Amerikan (0,1) onnettumuusluvut olivat reilusti parempia kuin keskiarvo 0,37. Alueelliset haasteet siis jatkuvat edelleen. CIS-maiden suhdeluku oli 1,06 onnettumuutta per miljoona lennettyä lentoa. Latinalaisen Amerikan ja Karibian alueen suhdeluku oli 1,28 joka oli kuitenkin parempi kuin vuotta aiemmin. Lähi-Idän ja Pohjois-Afrikan onnettomuusluvut synkkenivät vuoden 2010 0,72:sta 2,02 onnettomuuteen per miljoona lentoa. Afrikan turvallisuus parani 56 prosenttia vuoden 2010 7,41 onnettomuudesta per miljoona lentoa suhdelukuun 3,27 jättäen sen kuitenkin selkeästi turvattomimmaksi alueeksi lentoliikenteen osalta. Afrikkalaiset IOSA-operaattorit eivät kuitenkaan menettäneet yhtään konetta vuonna 2011.