Kaupallisen lentoliikenteen turvallisuus putosi vuonna 2018 alle viimeisen viiden vuoden keskiarvon

air_niugini_boeing_usnavy_Zach_NiezgodskiAviation Safety Networkin (ASN) vuoden 2018 tilastojen mukaan päättyneen ilmailuvuoden aikana tapahtui kaikkiaan 15 kuolemaan johtanutta liikenneluokan koneiden lentoturmaa. Niissä menehtyi kaikkiaan 556 ihmistä. Vaikka vuosi olikin yksi kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisimmista oli se silti heikompi kuin viimeisen viiden vuoden keskiarvo.

Kaupallisen lentoliikenteen turvallisuus on edelleen erittäin korkealla. Tilastojen valossa päättynyt vuosi 2018 jäi kuitenkin alle viimeisen viiden vuoden keskiarvon, joka on 14 lentoturmaa ja 480 menetettyä ihmishenkeä. Toistaiseksi turvallisin ilmailuvuosi oli 2017, jolloin 10 turmassa menehtyi 44 ihmistä.

ASN2018_trendiASN:n tilastojen mukaan turvallisuudesta kertoo kuitenkin se, että vuosi 2018 on kolmanneksi turvallisin ilmailuvuosi onnettomuuksien määrällä mitaten ja yhdeksänneksi turvallisin turmissa menehtyneiden mukaan laskettuna.

Vuoden 2018 viidestätoista turmasta kaksitoista tapahtui matkustajalennoilla ja kolme rahtilennoilla. Näistä vain kolme yhtiötä oli EU:n toimintarajoitettujen lentoyhtiöiden ns. mustalla listalla. Edellisvuoden kymmenestä turmayhtiöstä kyseisellä listalla oli vain kaksi. Kaikkiaan viisi turmaa tapahtui länsimaisille suihkumoottorein varustetuille matkustajakoneille. Ne olivat kaikki Boeingin valmistamia.

ASN2018_koneet_ja_kuolleetSuurin osa eli yhdeksän turmaa tapahtui reittilentovaiheessa. Alkunousussa, lähestymisvaiheessa sekä laskussa tapahtui kussakin kaksi lentoturmaa.

Viidestätoista turmasta viisi sattui Afrikassa. Saman verran turmia tapahtui myös Aasian ja Oseaanian alueella. Turmia oli yksi myös Pohjois-Amerikassa, Etelä-Amerikassa sekä Karibian alueella. Euroopassa sattui vuoden 2018 aikana kaksi lentoturmaa.

ASN2018_vaiheetVuoden 2018 pahin lentoturma tapahtui 29. lokakuuta. Tuolloin Lion Airin uusi Boeing 737 MAX 8 -kone syöksyi mereen Indonesiassa. Lentäjät ilmeisesti menettivät koneen ohjattavuuden.

Samainen syy on mahdollisesti taustalla vuoden ensimmäisessä eli Saratov Airlinesin Antonov An148 -koneen turmassa. Vanhin lentoturmaan joutunut koneyksilö oli vuonna 1939 valmistunut Junkers Ju 52 -kone. Se tuhoutui Sveitsissä kyydissään 20 ihmistä, kun koneen hallinta menetettiin.

LionAir_JT610_BasarnasASN:n tilastojen mukaan viimeisen viiden vuoden ajalta onkin nähtävissä selvä turmatrendi. Kyseessä ovat juuri nämä ns. LOCI-turmat (Loss Of Control In-flight) eli koneen hallinnan menetys ilmassa.

Tälläisiä onnettomuuksia oli kymmenen pahimmista 25 viiden vuoden aikana sattuneista lentoturmista. Käsinlentotaito ja koneen ominaisuuksien tunteminen ovat asioita, joita ei sovi sivuuttaa koulutuksissa.

Vuoden 2018 turmista kolme oli ns. CFIT (Controlled Flight Into Terrain) -onnettomuuksia eli tahaton törmääminen maahan, veteen tai esteeseen. Tälläisiä olivat Iran Aseman Airlinesin ATR-koneen sekä Makalu Air Cessna 208 Grand Caravaanin törmäämiset vuoreen ja Air Niuginin Boeing 737 -koneen lasku laguuniin.

Maailmanlaajuisen kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n arvioimaan noin 37,8 miljoonaan vuosittaiseen lentoon suhteutettuna yksi kuolonuhreja vaatinut onnettomuus sattuu 2 520 000 lentoa kohden. Vuonna 2017 suhdeluku oli 7 360 000 ja vuoden 2016 osalta vastaava suhdeluku oli 3 200 000.

ASN2018_turmapaikat"Jos onnettomuussuhdeluku olisi säilynyt samana kuin se oli kymmenen vuotta sitten olisi viime vuonna sattunut 39 kuolemaan johtanutta lentoturmaa. Vuoden 2000 suhdeluvun mukaan olisi tapahtunut huimat 64 kuolemaan johtanutta lentoturmaa. Tämä osoittaa merkittävää parannusta lentoturvallisuudessa kuluneen kahden vuosikymmenen aikana", kommentoi Aviation Safety Networkin toimitusjohtaja Harro Ranter tilastoja.

Vuonna 1996 perustetun hollantilaisen Aviation Safety Network tuottaa ajanmukaista ja luotettavaa tietoa ilmailuonnettomuuksista kiinnostuneille.

ASN:n tilastot perustuvat maailmanlaajuisesti tapahtuneisiin kuolemaan johtaneisiin siviili-ilmailun lento-onnettomuuksiin vähintään 14-paikkaisilla lentokoneilla. Tämän takia esimerkiksi 11. huhtikuuta 2018 tapahtunut Algerian Ilmavoimien IL-76 -koneen turma ei ole mukana tilastoissa. Kyseisessä turmassa menehtyi 257 ihmistä. Huomioiden myös sotilaskuljetuskoneilla sattuneet turmat nousisi vuoden 2018 onnettomuusmäärä 25:een ja kuolleiden määrä olisi 917.

Lue myös: