Aviation Safety Networkin julkistaman tilaston mukaan vuosi 2012 oli poikkeuksellisen turvallinen. Vuoden aikana sattui 23 lento-onnettomuutta joissa menehtyi 475 henkeä. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n jäsenyhtiöille vuosi 2012 oli turvallisempi kuin koskaan aiemmin. Lentoturvallisuus on parantunut nyt kolmena peräkkäisenä vuotena. Vuosi 2012 oli Aviation Safety Networkin tilastojen mukaan erittäin turvallinen vuosi siviili-ilmailulle. Vuoden aikana tapahtui 23 lento-onnettomuutta joissa kuoli 475 ihmistä ja maassa niiden seurauksena 36 ihmistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tapahtunut keskimäärin 34 lento-onnettomuutta joissa on menehtynyt 773 ihmistä. Tuoreimmat onnettomuusluvut alittavat keskiarvon reilusti. Matkustajalentojen osalta vuosi oli myös turvallisin sitten vuoden 1945 jolloin tapahtui yksitoista onnettomuutta verrattuna kymmenen vuoden 16 onnettomuuden keskiarvoon. ASN johtajan Harro Ranterin mukaan matalat onnettomuusluvut eivät ole tulleet yllätyksenä, sillä vuodesta 1997 lähtien lentoyhtiöiden onnettomuusluvut ovat olleet tasaessa laskussa. Syynä oikeansuuntaiseen kehitykseen on kansainvälisten ilmailuorganisaatioiden kuten ICAO:n, IATA:n ja Flight Safety Foundationin sekä ilmailuteollisuuden tekemä jatkuva työ lentoturvallisuuden eteen. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n jäsenyhtiöille vuosi oli liiton historian turvallisin ja vuoden aikana ei menetetty yhtään länsimaissa rakennettu liikennekonetta. Vuoden 2012 aikana menetettiin viisi länsimaista liikennekonetta jos mukaan otetaan myös IATA:n ulkopuoliset lentoyhtiöt. Suurimpana yksittäisenä onnettomuusryhmänä olivat suistumiset ulos kiitotieltä. Vuonna 2012 oli myös pisin ajanjakso ilman lento-onnettomuutta nykyilmailun historiassa. Ennätyksellisen 68 päivää kestänyt jakso päättyi Antonov 28 koneen onnettomuuteen tammikuun 30. päivä. Bhoja Airin 737 onnettomuus päätti ennätyksellisen 632 päivää kestäneen ajanjakson yli sata henkeä vaatineiden turmien osalta 20. huhtikuuta. Vuoden 2012 pahin lentoturma tapahtui kesäkuun 3. päivä, kun Dana Airin MD83 tuhoutui lähestymisen aikana Nigeriassa vaatien 153 kuolonuhria. Tilastot paranivat Pohjois-Amerikassa 0,97 onnettomuuteen per miljoona lentoa ja Latinalaisen Amerikan sekä Karibian alueen osalta 1,37 per miljoona lentoa. Myös IVY-valtioissa tapahtuneet onnettomuudet vähenivät ja suhdeluku putosi 4,29:een.
|
|||