Ilmavoimat tosittaa hävittäjien suorituskykyjä tammi-helmikuussa HX Challengessa

HX_puranen_HNIlmavoimat aloittaa keväällä 2020 HX-hankkeessa mukana olevien viiden hävittäjävalmistajan tarjoamien ratkaisuiden tosittamisen Suomessa ja ulkomailla. Pirkkalan ilmataistelukeskuksessa järjestettävä teknispainotteinen testaustapahtuma on saanut nimen HX Challenge. Testaustapahtuman työrauha halutaan turvata, mutta jotain tietoa on luvassa julkisuuteenkin.

Ilmavoimat korvaa nykyisten Boeing F/A-18 Hornet -hävittäjien suorituskykyä HX-hankkeella. Siinä on mukana viisi hävittäjävaihtoehtoa. Ne ovat Boeing F/A-18 E/FSuper Hornet ja EA-18G Growler, Lockheed Martin F-35A, Dassault Rafale, BAE Systems Eurofighter Typhoon ja Saab 39 E/F Gripen sekä GlobalEye-valvontakone.

Kun Ilmavoimat valitsi 1990-luvun alussa seuraajaa Saab 35 Draken ja MiG-21BIS -hävittäjille ns. DX-hankkeessa, järjestettiin vastaava lentotestien sarja Jämsän Hallissa. Siellä toimi silloin Ilmavoimien Koelentokeskus.

Konevalmistajat lähettivät kaksipaikkaiset hävittäjät, joita suomalaiset koelentäjät testasivat. Saab JAS 39 Gripenistä oli tuolloin vasta yksipaikkainen A-versio ja sen lennot teki ruotsalainen ohjaaja.

Nyt tammi-helmikuussa 2020 järjestettävän HX Challengen keskeisenä tavoitteena todentaa se suorituskyky mitä valmistajat ovat Ilmavoimille tarjouksissaan luvanneet. Koelentokeskus on muuttanut Puolustusvoimien uudelleenorganisoinnin myötä Pirkkalaan ja se tunnetaan nykyisin nimellä Ilmataistelukeskus.

HX_suorituskykyKandidaattien kyvykkyyksiä voidaan todentaa monella tapaa ja muuallakin kuin Pirkkalassa. Osa tosittamisesta tehdään simulaatioin ja osa suoritetaan ulkomailla. Kaikkia aktiivisia ja passiivisia sensoreiden kyvykkyyksiä ei haluta eikä voida käyttää Suomessa.

Näin koko suorituskykyä ei esitellä ilmatilaa mahdollisesti valvoville kolmannen osapuolen sensoreille.

Suomessa nähdään varmasti osa hävittäjistä ellei jopa kaikki. Määrät todennäköisesti vaihtelevat. Hävittäjävalmistajille on kullekin varattu noin kahden viikon mittainen testijakso. Ne ovat osin päällekkäin toisten hävittäjäkandidaattien kanssa.

Varsinaisten hävittäjäkoneiden lisäksi julkistetuissa tarjouksissa mainitut elektronisen sodankäynnin ja laajan valvontakyvyn tarjovat Boeingin Growler ja Saab GlobalEye -koneet eivät välttämättä vieraile Suomessa tässä yhteydessä.

HX_hanke_logoYksi näistä ehdolla olevista hävittäjistä tekee kevättalvella todennäköisesti ensimmäisen vierailunsa ulkomaille.

Koelentovaiheessa oleva Saab 39 E Gripenin odotettiin alunperin tekevän ensiesiintymisen ulkomailla Sveitsin hävittäjäevaluaatioissa. Saab kuitenkin vetäytyi kyseisestä hankkeesta joten todennäköinen ensimmäinen visiitti ulkomaille suuntautuu Suomeen.

Muut hävittäjät ovat esiintyneet tai olleet paikalla Suomessa viime vuosien julkisissa lentonäytöstapahtumissa.

Paremmuusjärjestyksen lopulta ratkaisevassa HX-hankkeen suorituskykyarvioinnissa tulee olemaan suuri painoarvo simuloidulla sotapelillä.

"Joudumme tarkoin pohtimaan tapahtuman järjestelyt ja julkisuuden, jotta pystymme takamaan testiviikkojen työrauhan ja samalla palvelemaan asiasta kiinnostuneita" kommentoi ohjelmajohtaja Lauri Puranen blogi-kirjoituksessaan.

IMG_20190514_111231Kokonaisuudessaan HX-hanke etenee suunnitellusti ja ensimmäinen neuvotteluvaihe on ollut käynnissä jo tammikuusta 2019 lähtien. Meneillään on jo kolmas ja viimeinen neuvottelukierros kaikkien valmistajien kanssa.

Tarkentavat tarjouspyynnöt Ilmavoimat toimittaa hävittäjävalmistajille loppuvuoden aikana. Niiden sisältö tulee olemaan tarjoajakohtainen ja  tavoitteena on optimoida kunkin kandidaatin esittämää HX-järjestelmäratkaisua. Mukana ovat huoltovarmuus, kustannukset, teollinen yhteistyö sekä suorituskyky. Suomen etu on säilyttää kilpailutilanne ja pitää kaikki valmistajat mukana hankkeessa.

Ilmavoimien MLU-2 -päivitetty Hornet. Hävittäjän oikeassa siivessä on JDAM-pommi ja vasemmassa siivessä näkyy JSOW-liitopommi."Vaatimukset ovat edelleen kaikille samat", täsmentää Puranen blogissaan.

HX-hankkeen neuvotteluja jatketaan tarkentavan tarjouspyynnön lähettämisen jälkeen käynnistyvässä toisessa neuvotteluvaiheessa. HX-hankkeen prosessi on suunniteltu tuottamaan tiedon, mikä on paras hävittäjä Suomen toimintaympäristöön. Hankintapäätös tehdään vuonna 2021.

Ensimmäiset uudet koneet tulevat Suomeen 2025 ja viimeiset vuonna 2030, kun koko HX-järjestelmä on käytössä hankinnan mukaisessa FOC-suorituskyvyssä (Full Operational Capability).

Ohjelmajohtaja Lauri Purasen blogi: Tilannepäivitys syksyn aikatauluista

 Lue myös: