Ilmavoimien Hawk-osaston ja yleisilmailukoneen yhteentörmäysvaara Jyväskylässä - OTKES tutkii

IMG_8330Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneiden osasto ja yleisilmailukone olivat yhteentörmäysvaarassa Jyväskylän Tikkakoskella 5. huhtikuuta 2019. Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt aloittaa tapauksen tutkinnan. Tikkakoski on Ilmasotakoulun kotikenttä ja lentotoiminta siellä on erittäin vilkasta.

Onnettomuustutkintakeskus käynnistää turvallisuustutkintalain nojalla tutkinnan 5. huhtikuuta 2019 tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta. Ilmavoimien neljän koneen Hawk -lento-osasto ja yleisilmailulentokone olivat yhteentörmäysvaarassa Tikkakosken lentoaseman lähialueella.

Hawk -osasto lensi laskukierrokseen tehdäkseen osaston hajotuksen kiitotien 30 päällä. Samaan aikaan laskukierroksessa oli matkalennolla ollut yleisilmailulentokone. Laskukierrosta lähestyi samaan aikaan myös kolmen Hawkin osasto toisesta suunnasta. Kyseessä oli vilkas liikennetilanne.

"Sää oli pääpiirteittäin hyvä, mutta pilven alaraja oli matalalla eikä neljän koneen Hawk-osasto voinut säilyttää 2000 jalan korkeutta. Se pyysi ja sai selvityksen alemmas. Tämän jälkeen Hawkit päätyivät samaan suuntaan yleisilmailukoneen kanssa", kertoo OTKESin ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen Lentoposti.fi:lle.

Johtokone oli havainnut edessä olevan yleisilmailukoneen ja aloittanut tiukan väistön. Vaikka vaaratilanne on luokiteltu vakavaksi ei siinä ollut välitöntä yhteentörmäysvaaraa.

"Alustavaa tutkintaa on jo tehty ja totesimme, että on parempi tutki tapaus lennonjohtokoordinaation osalta. Pyrimme tutkinnan avulla antamaan  turvallisuutta parantavia vinkkejä lennonjohdolle", päättää Aaltonen.

Tikkakosken lentoasema on Ilmasotakoulun kotikenttä ja sieltä käsin toimivat mm. Ilmavoimien Hawk- ja Vinka-kalustot.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään lennonjohtaja (eläk.) Timo Heikkilä ja jäseniksi filosofian maisteri Ilona Hatakka, lennonjohtaja (eläk.) Tapani Simola sekä kauppatieteiden tohtori Riku Oksman. Tutkinnan johtaja on ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen.