Juhlavuoden Messerschmitt-näyttely avautuu

MT-452_1Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla avataan sunnuntaina 17. maaliskuuta erikoisnäyttely ensimmäisten Messerschmitt Bf 109 -hävittäjien Suomeen tulon 70-vuotispäivän merkeissä. Museon välihallissa olevan näyttelyn keskipisteenä on Utissa portinvartijakoneena vuosikymmeniä seissyt MT-452. Se on toinen säilyneistä Mersuistamme, MT-507 on Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella.

Juhlan kunniaksi Suomen Ilmalilumuseolla järjestetään sunnuntaina myös Mersut Suomessa 70 vuotta -juhlaseminaari. Sen avaa Ilmavoimien esikuntapäällikkö, prikaatikenraali Kari Salmi.

MT-452_4Muisteluita sotataivaalta kertoo jatkosodan Messerschmitt-lentäjä Johannes Brotherus. Ohjaajan näkökulman tuo ilmailunäytöksiä lentokuntoisella Messerchmitt Bf 109 -hävittäjällä kiertävä esityslentäjä Walter Eichhorn.

Erikoisnäyttelyn aikana käynnistyy yhdessä Sotamuseon kanssa MT-452-konservointiprojekti, jonka tavoitteena on saada koneyksilö takaisin Utin vitriiniin entistä ehompana ja siten varmistaa arvokkaan lentokoneen tulevaisuus.

Mersut Suomessa 70 vuotta -erikoisnäyttelyyn liittyy vahvasti museon Bf 109 -hävittäjäsimulaattori. Se on nyt siirretty välihalliin koneen vierelle. Yleisö voikin ensin tutustua aitoon Mersuun ja sen jälkeen nousta itse sotataivaalle simulaattorissa.

MT-452_7Suomen Ilmailumuseo ja Ilmailumuseoyhdistys ry. järjestävät myös ainutlaatuisen Messerschmitt Bf 109 -hävittäjän tyyppikurssin Ilmailumuseolla lauantaina 16. maaliskuuta klo 13 - 17. Nelituntisen kurssin aikana tutustutaan muun muassa museolla olevaan MT-452 -koneeseen sekä museon Messerschmitt -simulaattoriin.

Tyyppikurssin vetää Walter Eichhorn. Mukana on myös museon mersusimulaattorin rakentanut Hans Schmidt. Kurssikieli on saksa ja esitykset tulkataan suomeksi.

Ensimmäinen Messerschmitt Bf 109 saatiin Suomeen 70 vuotta sitten 10. helmikuuta 1943 ja kaikkiaan niitä lensi Ilmavoimissamme 162 kappaletta. Utin kone on tyyppiä Bf 109 G-6. Se tuotiin Suomeen 23. kesäkuuta 1944. 

MT-452:lla saavutettiin yhdeksän ilmavoittoa. Sodan jälkeen koneesta tuli koulutusväline Kauhavalle. Lopullisesti se poistettiin 1954 ja Sotamuseon pihan kautta Mersu päätyi Santahaminaan muistomerkiksi.

MT-452_5MT-452 siirrettiin Uttiin 1970. Siellä se korvasi jalustalla portinvartijana toimineen ja kunnostettavaksi lähtevän MT-507:n.

MT-452 oli vuosia sään armoilla, mutta lopulta sen suojaksi saatiin katos. Vuonna 1998 Mersu kunnostettiin Finnairin tekniikassa Vantaalla ja se sai sodan aikaiset värinsä.