Maailman ainoa Brewster 239 -hävittäjä pysyy Suomessa ainakin vuoteen 2024 - sopimusta jatkettiin

BW372_2Suomen Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella esillä oleva maailman viimeinen Brewster 239 -hävittäjä (BW-372) pysyy edelleen Suomessa. Lainasopimusta Floridan National Naval Aviation Museumin (NNAM). kanssa on jatkettu edelleen ja se kattaa vuodet 2022-2024. Hävittäjä on ollut Suomessa vuodesta 2007 lähtien ja alunperin vuokra-aika oli vain 3,5 vuotta.

Suomen Ilmavoimat oli alunperin liikkeelle paneva voima, joka sai Yhdysvalloissa positiivisen päätöksen Brewsterin lainaamisesta. Ilmavoimien rooli on ollut ensiarvoisen tärkeä, kun asiasta on keskusteltu ministeriötasolla.

BW372_upVarsinainen Brewsterin lainasopimus on nykyisen National Naval Aviation Museumin (NNAM, entinen NMNA) eli Floridan Pensacolan Merivoimien Ilmailumuseon ja Ilmavoimamuseon välinen sopimus. Kyseessä on siis  museoiden välinen lainasopimus, jossa ei makseta vuokraa. Laina-ajan jatkosta ei ole viime vuosina enää erikseen neuvoteltu, vaan NNMA on jatkanut laina-aikaa automaattisesti sopimuksen umpeutuessa.

NNMA ei  ole luovuttamassa Bresteria pois kokoelmistaan vaan pitää sen jatkossakin omilla listoillaan. Myös Ilmavoimamuseolla sekä Sotamuseolla on koneita, joita on sijoitettu ja lainattu eri paikkoihin. Vastaavalla sopimukselle ovat esillä mm. Tuulosen DC-2, Hanssin Jukka, Kauhavan Pyry, PY-1 ja Stieglitz, SZ-25 ja Puolaan Krakovaan lainattu CR.714, CA-556.  Myös nämä koneet pysyvät jatkossakin suomalaisessa omistuksessa.

Uuden sopimuksen mukaan Brewster-hävittäjä on ilmavoimamuseossa myös seuraavan kaksivuotiskauden eli elokuusta 2022 elokuuhun 2024 saakka.

BW371_istuinIlmavoimamuseon näyttelyssä esillä oleva Brewster 239 -hävittäjä lensi Suomen Ilmavoimissa jatkosodassa tunnuksella BW-372. Ilmataistelun päätteeksi hävittäjälentäjä Lauri Pekuri teki vaurioituneella koneella pakkolaskun järveen Venäjän Karjalassa kesäkuussa 1942. Ohjaaja selviytyi pakkolaskusta.

Etsintähankkeen päätteeksi kyseinen Brewster löydettiin ja nostettiin Isosta Kolejärvestä vuonna 1998. Monien vaiheiden jälkeen hävittäjä päätyi lopulta Yhdysvaltain merivoimien ilmailumuseolle National Museum of Naval Aviationiin vuonna 2004.

Suomeen BW-372 saatiin NMNA:sta vuonna 2007 Ilmavoimien komentajan kenraali Heikki Lyytisen pyynnöstä juhlistamaan Ilmavoimiemme 90-vuotisjuhlaa. Tuolloinen sopimus oli kolmen ja puolen vuoden mittainen. Sittemmin sopimusaikaa on jatkettu useamman kerran.

ilmavoimamuseo_2Tikkakosken Ilmavoimamuseossa esillä oleva koneyksilö on maailman viimeinen Brewster 239 -hävittäjä. Sen konservointityö on tehty Suomessa ja kone on nykyisin siinä kunnossa, kuin missä se oli järvestä nostettuna noin 22 vuotta sitten.

Työ on saatettu loppuun National Museum of  Naval Aviationin hyväksymän suunnitelman mukaan. Erityispiirteenä ilmavoimamuseo painottaa vasemman korkeusvakaajan konservointia alkuperäinen siivekekangas säilyttäen.

Suomen Ilmailumuseoyhdistyksen mukaan Brewstereilla saavutettiin Suomessa yhteensä 477 ilmavoittoa. Aikanaan Suomen Ilmavoimat tilasi kaikkiaan tällaista 44 Brewster 239 -hävittäjää. Ne lähetettiin Yhdysvalloista Ruotsiin, jossa lähes kaikki koottiin Saabin tehtailla Trollhättanissa. Hävittäjätyyppi poistettiin ilmavoimiemme käytöstä vuonna 1948. MH

 Lue myös: