”Kauhavan Lentokonepuiston kokoelmaa on jälleen täydennetty kahdella konetyypillä ja projektin tavoite on saavutettu. Kaikki seitsemän tärkeintä ilma- ja lentosotakoulussa toisen maailmansodan jälkeen palvellutta koulu- ja harjoituskonetta on saatu näytteille Lentokonepuistoon”, iloitsee Lentokonepuiston rakennustoimikunnan jäsen Osmo Jalovaara. Käytännössä se tarkoitti seitsemää konetyyppiä, jotka olivat nyt kokoelmiin kuuluvat Fouga CM170 Magister, Valmet L-70 Vinka, VL Viima, Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz, VL Pyry, Saab Safir, ja BAE Systems Hawk.
Parhaillaan Ilmavoimat korvaa Vinka-koulukoneitaan käytettyinä ostetuilla Grob G115E-koneilla. Niiden odotaan nykyisen aikataulun mukaan korvaavan kotimaiset Vinkat vuoden 2019 jälkeen.
Haastava projekti kasvoi edetessään - tavoitteet korkealla
”Lentokonepuisto-idean syntyessä 2014 Kauhavan kaupunki toimi nopeasti laatien Lentokonepuisto-suunnitelman keskeiselle paikalle kaupungissa. Kyseistä suunnitelmaa on vuosien varrella toteutettu moninaisin vaihein”, kuvailee Jalovaara hankkeen toteutumista lyhyesti.
”Lentokonepuisto-hankkeen laajentuessa vaiheittain Kauhavan kaupunki toimi nopeasti laatien Lentokonepuisto-suunnitelman keskeiselle paikalle kaupungissa. Kyseistä suunnitelmaa on vuosien varrella toteutettu moninaisin vaihein”, avaa Jalovaara. Hawk-patsaan pystytyksen jälkeen puistoon rakennettiin kolmen koneen vitriini. Sinne sijoitettiin syyskuussa 2016 VL Pyry (PY-1), Focke Wulf Stieglitz (SZ-25). Kolmantena vitriiniin aseteltiin VL Viima VI-6 toukokuussa 2017.
Edellisten lisäksi Lentokonepuistoon johtava alikulkutunneli on vuonna 2017 koristeltu myös ilmailuaiheisin graffitein. Niiden joukosta löytyvät Kauhavan historiaan liittyvät vuosiluvut 1929 ja 2014. Ne tarkoittavat Ilmavoimien lentokoulutuksen aloittamis- ja päättämisvuotta Kauhavalla.
”Kauhavalaiset kilta-aktiivit ovat tehneet mittavasti talkootöitä jo rakennusvaiheessa muun muassa koneiden siirroissa, varastoinnissa, kokoonpanossa. Hankkeeseen on saatu tukea yksityishenkilöiltä ja säätiöiltä”, jatkaa Jalovaara. Lentokonepuiston rakennuskustannukset ovat olleet noin 0,7 miljoonaa euroa. Sen kerääminen oli yksittäiselle yhdistykselle kohtuullisen kova haaste. Summa sisältää koneiden osalta vain projektin yhteydessä hankitun Viima VI-6:n ostohinnan ja korjauskustannukset. Kuuden muun museokoneen arvoa on erittäin vaikea arvioida.
”Pidän pienenä ihmeenä, että hetken innostuksessa julkituotu idea toteutui loppujen lopuksi. Toisaalta meillä on ollut matkassamme uskomaton määrä hyvää onnea ja erinomaisia yhteistyökumppaneita Sitkeyttä on myös ollut aika paljon ja uusi käänne on yhä uudelleen avannut tien eteenpäin, joten kukapa tietää”, kommentoi Jalovaara mahdollisista Lentokonepuiston jatkosuunnitelmista.
Kauhava onkin saanut kilta-aktiivien alullepanemasta Lentokonepuistosta merkittävän matkailukohteen, jolla lisäksi kunnioitetaan kaupungissa 85 vuoden aikana tehtyä merkittävää maanpuolustus- ja koulutustyötä. Lue myös Lentoposti.fi:n aiemmat uutiset Lentokonepuistosta:
|
|||