VL Viima siirrettiin Kauhavan Lentokonepuiston lasivitriiniin

Vitriini aamulla 21.5.17Kauhavan Lentokonepuistossa pidettiin toukokuun lopulla ns. ”roll-in” -tilaisuus, kun VL Viima VI-6 -koulukone siirrettiin näytille Juhani Ahon vitriiniin. Lentokonepuisto on nousemassa Pohjoismaiden oloissa vertaansa vailla olevaksi sotilasilmailun muistomerkiksi ja nähtävyydeksi.

Vihkiäispuheen roll- in -tilaisuudessa piti Lentosotakoulun killan rakennustoimikunnan jäsen Osmo Jalovaara. Kutsuvierasjoukon edessä VL Viima siirrettiin Juhani Ahon vitriiniin arvoiselleen paikalle Pyryn ja Stieglitzin väliin. Lentosotakoulunkilta on erittäin tyytyväinen siitä, että se on saanut vitriiniin hienon näyttelyesineen panematta lentävää lintua häkkiin.

VI-6 vihkiäispuhe IILentokonepuiston kokoelmiin liitetty näyttelykone VI-6 luovutettiin uutena Ilmasotakoululle 7.9.1939. Kone myytiin yksityiselle ostajalle vuonna 1960, kun sillä ole lennetty 3875 tuntia. Kone poistettiin rekisteristä romutettuna vuonna 1970. Koneen romut 1980-luvulla osti Harald Tandfelt, joka myös aloitti korjaustyöt.

Koneeseen teetettiin uudet siivet Liettuassa jo 1990-luvulla, mutta kansallisten mullistusten yhteydessä kyseinen yhtiö meni konkurssiin. Sen seurauksena siivistä jäi tekemättä liima-ym. testit sekä tarvittava dokumentaatio. Ilman niitä konetta ei saa rekisteröityä lentokelpoiseksi joten se päätyi näyttelyesineeksi.

Lentosotakoulun kilta ja Harald Tandefeltin perikunta tekivät vuoden 2017 alussa kaupat Viima-avokoneesta ilman moottoria.

Viima-6 ja Pyry-1 vitriinissäVarsin pian tämän jälkeen tarjolle tuli myös Siemens-Halske Sh14A- moottorin romu.  Moottori oli leikannut kiinni jääkelkassa 1960-luvulla. Se oli haudattuna saaristolaistalon kaatopaikalle, mistä se kaivettiin esille 1990-luvulla ja kunnostettiin Viiman nokalle. Sen myyjät Kari Lappalainen, Janne Kivi ja Jari Kilpeläinen kunnostivat ulkoisesti hienoon näyttelykuntoon.

"Harvinainen yhteensattuma on se, että olen lentänyt juuri tällä VI-6:lla ensimmäisen Viima-lentoni 12.10.1954 Lentoupseerikurssi 22:lla sekä seuraavat neljä lentoani muutamaa päivää myöhemmin. Koneeseen oli juuri silloin rakennettu kuomu ja pääohjaamo siirretty eteen", kertoi Jalovaara Lentoposti.fi:lle koneen historiasta.

"Eipä tullut silloin mieleen, että lähes 63:n vuoden kuluttua suorittaisin VI-6:lle tällaisen palveluksen juhlallisessa seremoniassa Kauhavalla", jatkoi Jalovaara.

 

Merkittävä ilmailuhistoriallinen nähtävyys

Lentokonepuistoa on rakennettu Kauhavan keskustaan vuodesta 2006 alkaen yhteistyössä Kauhavan kaupungin ja Lentosotakoulun Killan kesken. Siihen pyritään kokoamaan mahdollisimman laaja kokoelma Kauhavan historiaan vahvasti liittyvien Ilma- ja Lentosotakoulun aikaista koulu- ja harjoituskonekalustoa.  Suunnitelman mukaisista koneista puuttuvat vielä Fouga Magister ja Valmet L70 Vinka.

Ilmavoimat_KauhavaNykyisin Lentokonepuistossa ovat esillä Ilma/Lentosotakoulussa toisen maailmansodan jälkeen käytössä olleet tärkeimmät alkeiskoulutus- ja harjoituskoneet. Lentokonepuiston kokoelmissa ovat VL Viima, Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz, VL Pyry, Saab Safir, ja BAE Hawk.

Kauhavan kaupungin laatimaassa puistosuunnitelmassa on varattu vielä tila Fouga Magister -patsaalle sekä paikka toiselle kolmen koneen vitriinille.

Fouga Magisterit ovat jo killan hallinnassa ja omistuksessa. Koneet odottavat siirtoa Lentokonepuistoon.

Lue myös: