Asiantuntijoiden mukaan todennäköisyys lentokoneen löytämiseksi juuri tältä 120 000 neliökilometrin alueelta on suurin. Sen ulkopuolista aluetta on mahdoton määrittää yhtä suuren todennäköisyyden tasolle. Etsinnät on keskitetty Doppler-siirtymän avulla lasketulle ns. seitsemännelle kaarelle. Vuoden 2014 aikana merenpohjaa kuvattiin noin 150 000 neliökilometrin alueelta ja niistä muodostettiin merenpohjan bathymetrinen korkearesoluutiokartta. Varsinaiset etsinnät aloitettiin niiden perusteella.
Etsintäalukset ovat palanneet satamaan täydentämään varantojaan ja osa niistä on jo palaamassa etsintäalueelle. Aluksista GO Phoenix lähti etsintäalueelle 20. toukokuuta. Fugro Discoveryn puolestaan odotetaan saavuttavan etsintäalue tänään 21. toukokuuta. Satamaan vasta palanneen Fugro Equatorin odotetaan lähtevän takaisin merialueelle myöhään illalla 21. toukokuuta. Edessä olevat kylmät kuukaudet ja niiden sääilmiöt tulevat vaikeuttamaan etsintäolosuhteita. Etsinnöistä vastaa Australiassa sijaitseva JACC-yhteisoperaatiokeskus (Joint Agency Coordination Centre). Mikäli kadonnut kone löytyy ja sen luokse pääseminen on mahdollista ovat Australia, Malesia ja Kiina sopineet todisteiden keräämisestä onnettomuuden selvittämiseksi. Lue myös:
|
|||