Miehittämätön Bluefin-21 -sukellusalus on lopettanut Intian valtameren alueella, jossa havaittiin huhtikuun alussa akustisia signaaleja. Kadonneesta 777-koneesta ei kuitenkaan ole löytynyt jälkeäkään. Etsintöjä jatketaan merenpohjan kartoittamisella. Bluefin-21 on tutkinut yli 850 neliökilometriä merenpohjaa etsien jälkiä kadonneesta Malaysia Airlinesin Boeing 777 -lentokoneesta. Australian onnettomuustutkintakeskus ATSB antoi lausunnon, että akustisen signaalin etsintä alueella on päätöksessään ja MH370 ei ole etsintäalueella. Etsintäalus Ocean Shield on lähtenyt etsintäalueelta takaisin kotisatamaansa, jonne sitä odotetaan lauantaina. Malaysian Airlinesin lento MH370 lähti Kuala Lumpurista Pekingiin 8. maaliskuuta kello 16.41 UTC-aikaa. Viimeinen radioyhteys koneeseen saatiin kello 17.19 UTC ja viimenen toisiotutkahavainto tehtiin kello 17.22 UTC. Koneesta saatiin primääritutkahavainto viimeisen kerran kello 18.22 UTC. Kadonneessa Boeing 777-200ER -koneessa (9M-MRO) oli 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Konetta on etsitty ilman tuloksia jo yli 11 viikkoa.
Australian apulaispääministerin toukokuun alussa antaman lausunnon mukaan koneen etsinnät keskittyvät jatkossa kolmeen eri vaiheeseen. Ensimmäiseksi tarkastellaan uudelleen kaikki olemassa olevat tiedot ja määritetään jopa 60 000 neliökilometrin kokoinen etsintäalue eteläisellä Intian valtamerellä aiemmin lasketun viimeisen satelliitin ja koneen välisen kättelysignaalin perusteella määritellyn kaartuvan alueen mukaan (kartta). Tämän lisäksi tehdään syvyyssuuntainen tutkimus etsintäalueella ja hankitaan tarvittavaa erityisosaamista merenpohjan tutkintaan. Asiantuntijaryhmät selvittävät satelliitti- ja tutkatietoja sekä lentokoneen suorituskykyä määrittääkseen mahdolliset mereen syöksymisen paikat. Tulokset aikanaan julkaistaan yleisölle. Inmarsat on julkistanut toukokuussa myös tarkan datan, jota tallennettiin koneen satelliittilähettimen ja satelliitin välillä käydystä liikenteestä. Siitä ei kuitenkaan ilmene mitään uutta. Vuonna 2009 Atlantiin syöksynyt Air Francen AF447 -turmakone löydettiin lähes kaksi vuotta myöhemmin. Tuolloin etsintäalueen koko oli reilut 17 000 neliökilometriä.
Kiinalaisalus Zhu Kezhen on parhaillaan kartoittamassa merenpohja kaikuluotauksella, jonka lopputuloksena on pohjanmuoto- ja syvyystiedot sisältävä bathymetrinen kartta. Kartoitusta tehdään ATSB:n määrittämällä alueella. Tukitoimintoja laivalle antavat maan toinen alus Haixun 1 ja malesialainen Bunga Mas 6. Merenpohjaa luodataan monisäteisellä kaikuluotaimella, joka kykenee tarkan kuvan muodostamiseen jopa 6000 metrin syvyydestä. Laitteisto käyttää matalissa vesissä yli 100 kHz:n taajuuksia ja syvissä alle 30 kHz:n taajuuksia. Laivan rungossa kiinni oleva luotain käyttää lisäksi apunaan GPS-signaalia sekä liike- ja nopeustunnistimia. Kartoituksen arvioidaan kestävän noin kolme kuukautta. Tämän jälkeen aloitetaan vedenalaiset etsinnät, joiden avulla puritään löytämään lentokoneen jäänteitä tai mitä tahansa, joka auttaa ratkaisemaan MH370:n katoamisen. Vedenalaisten etsintöjen arvioidaan pääsevän alkuun elokuussa ja niiden kerrotaan kestävän jopa 12 kuukautta. Lue myös:
|
|||