Kalle Ruuskanen 38, on nimitetty maailmanlaajuisen SSP-konsernin Pohjoismaiden toimitusjohtajaksi. Ruuskanen näkee matkustajien ravintolapalveluiden kehittyvän lentokentillä ja rautatieasemilla yhä räätälöidympään suuntaan.
Matkustajien ravintolapalveluihin erikoistuneen SSP:n Pohjoismaiden toimitusjohtajana Kalle Ruuskanen vastaa 1.10. alkaen Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Viron toiminnoista ja kuuluu SSP-konsernin kansainväliseen johtoryhmään.
– Ravintola-alalla asiakkaat on ansaittava uudelleen joka päivä ylittämällä heidän odotuksensa. Matkustajien odotukset vaihtelevat huomattavasti tilanteen mukaan. Työmatkalaisen, perheen tai kaveriporukan odotukset ja tarpeet ovat erilaiset. Kilpailuetunamme on nopea reagointi kuluttajien muuttuviin odotuksiin, Kalle Ruuskanen sanoo.
Pohjoismaissa SSP toimii 28 lentoasemalla, 7 rautatieasemalla ja lukuissa muissa ravintolapalveluita tarjoavissa kohteissa, kuten ostoskeskuksissa.
–Maiden välillä lisätään parhaiden käytäntöjen ja innovaatioiden vaihtoa. Maat ovat kuitenkin palvelujen kehityskaaren eri vaiheissa. Tavoitteena ei ole tehdä samanlaisia lentokenttiä tai rautatieasemia vaan auttaa niitä erottautumaan ja olemaan innovatiivisia, Ruuskanen kertoo.
Asiakaslähtöisyys muutoksen avain
Viimeisen viiden vuoden aikana Ruuskanen on uudistanut merkittävästi ravintolapalveluja Helsinki-Vantaalla. Kansainvälisestä tunnustusta saanutta uudistustyötä on ohjannut asiakaslähtöisyys. Helsinki-Vantaan lentokentällä tehty kehitystyö näkyy myös yhtiön taloudellisessa menestyksessä. SSP Finlandin liikevaihto on lähes kaksinkertaistunut viidessä vuodessa yli 40 miljoonaan euroon. Suomessa toiminta on laajentunut myös Turun, Oulun ja Rovaniemen lentoasemille.
– Olemme tehneet SSP Finlandissa paljon oikein. Näitä hyviä toimintatapoja halutaan nyt tuoda myös muihin Pohjoismaihin, Ruuskanen kertoo.