Kiinalainen Comac C919 -matkustajakone nousi ensilennolleen

C919_sideComac C919  (B-001A, sn:10001) -matkustajakone nousi ensilennolle Kiinassa Shanghain Pudongin lentokentällä. Valmistajan mukaan ensilento oli menestyksekäs. Konehankkeessa ovat mukana mm. ilmailualan jätit CFM International, General Electric ja Honeywell.

Kiinan siviililentokoneteollisuuden ylpeys C919 nousi ensilennolleen Shanghain Pudongista 5. toukokuuta 2017. Iltapäivästä toteutettu ensilento kesti noin puolitoista tuntia.

Comac pyrkii koneuutuudellaan kiilaamaan markkinoille Airbusin ja Boeingin duopolin sekaan. C919-koneen maailmanlaajuista markkinointia on tukemassa leasingyhtiö ICBC. Maailmanvalloitukseen koneella on vielä pitkä matka, sillä koelento-ohjelman jälkeen sen tulisi saada vielä EASA:n ja FAA tyyppihyväksynnät.

Konehankkeessa on mukana merkittävä määrä ilmailuosaamistaja ja yli kymmenen yhteistyökumppanin joukossa ovat mm. CFM International, General Electric ja Honeywell.

Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) C919-koneen kehitystyö alkoi vuonna 2008 ja sen ensilennon oli määrä tapahtua jo vuonna 2014. Ensimmäinen koneyksilä esiteltiin kuitenkin vasta marraskuussa 2015. Koneen ensimmäiset rullauskokeet tehtiin omalla voimalla joulukuussa 2016 ja suuren nopeuden rullauskokeet nähtiin huhtikuussa 2017.

C919 tarjoaa kaksiluokkaisessa matkustamossa 158-matkustajapaikkaa. Koneen kantama on perusversiossa 4075 kilometriä ja maksimissaan 5555 kilometriä. Koneen elinkaaren pituudeksi on suunniteltu 90 000 lentotuntia tai 30 kalenterivuotta.

Comac on saanut koneesta kaikkiaan 570 tilausta 23 asiakkaalta. Avausasiakas on China Eastern Airlines.

Lue myös: