Kiinalainen Lucky Air aloittaa lennot Kunmingistä ja Chengdusta Suomeen

Hainan_tailKiinalainen halpalentoyhtiö Lucky Air aloittaa lennot Suomeen tammikuussa 2018 kolmioreitillä Kunmingnista Chengduun ja edelleen Helsinki-Vantaalle. Reitti yhdistää kaksi suurta kiinalaiskaupunkia suomalaisten ulottuville. Lucky Airin avauksen myötä Helsinki-Vantaalta on tarjolla lentoja jo yhdeksään kiinalaiskaupunkiin.

"Kiinalaisen lentoyhtiön avaus Suomessa tukee tavoitettamme kehittää Helsinki-Vantaan lentoasemaa Aasian-liikenteen merkittävänä solmukohtana. Lentoyhteyksien määrällä mitattuna Helsinki-Vantaa on ykkönen koko Pohjois-Euroopassa ja matkustajatutkimusten perusteella yksi maailman parhaista lentoasemista", sanoo johtaja Joni Sundelin Finaviasta.
 
Finavia_Sundelin"Toivotamme uuden lentoyhtiötulokkaan lämpimästi tervetulleeksi Suomeen ja Helsinki-Vantaalle", jatkaa Sundelin.

Luck Airin 17. tammikuuta  avattavaa reittiä Airbusin A330-laajarunkokoneilla kahdesti viikossa. Yhtiön laivastossa on yksi A330-300-kone. Kaikkiaan yhtiöllä on nelisenkymmentä konetta.

Kuluvan vuoden aikana Lucky Airin laivastossa on määrä olla jo kolme A330-300 -konetta. Ne tulevat emoyhtiö Hainan Airlinesilta. Viiden vuoden kuluessa Lucky Airin laajarunkolaivaston odotetaan kasvavan jo pariinkymmeneen koneeseen. Suunnitelmissa on ottaa käyttöön Boeing 787 Dreamliner tai Airbus A350 XWB -koneita.

Kunmingin Changshuita kotikenttänään pitävä Lucky Air on osa kiinalaista HNA-konsernia, johon kuuluu mm. Hainan Airlines, Hong Kong Airlines, Tianjin Airliens sekä Capital Airlines. Näistä viimeisimmän odotettiin olevan lennot Suomeen avaava yhtiö.

LuckyAir_logoChengdu ja Kunming ovat molemmat kiinalaisia miljoonakaupunkeja, joiden asukkailla on avauksen jälkeen hyvät yhteydet Suomeen ja Helsinki-Vantaan jatkoyhteyksien kautta  Lappiin ja muualle Eurooppaan.

Helsinki-Vantaalle saapuu jatkossa siis entistä enemmän kiinalaismatkustajia. Mikäli heitä kuljetetaan edelleen eteenpäin Lappiin tai Euroopan kohteisiin lienee tarvetta isommille koneille tai aiempaa suuremmalle määrälle lentoja.

Helsinki-Vantaalta on Lucky Airin ja Finnairin uusien reittiavausten jälkeen tarjolla yhdeksän kohdetta Kiinaan. Kohteet ovat Peking, Shanghai, Xi’an, Chongqing, Guangzhou, Nanjing, Chengdu/Kunming, Hongkong.

Finavia tekee tiivistä yhteistyötä Suomen lentoasemien reittikehityksen eteen muun muassa Visit Finlandin ja matkailualan eri toimijoiden kanssa.

"Lucky Airin liikenteen aloittaminen Kunmingista ja Chengdusta Helsinkiin on Visit Finlandin kannalta merkittävä uuden ja kiinnostavan markkinan avaus Kiinan ja Suomen välisessä liikenteessä. Molemmat kaupungit ovat nopeasti kansainvälistyviä, kasvavia ja dynaamisia liike-elämän alueellisia keskuksia, jotka edustavat uutta potentiaalia Suomeen suuntautuvalle matkustukselle Kiinasta", kertoo johtaja Paavo Virkkunen Visit Finlandista.

"Chengdu on myös Kiinan pandakeskus, ja vuoden lopulla Suomeen saapuvat pandat tuovat näin mukanaan suoran yhteyden kotikaupungistaan vilkastuttamaan matkailua maidemme välillä", toteaa Virkkunen.


Helsinki-Vantaa kasvaa vauhdilla


Finavian Helsinki-Vantaan lentoasema teki vuonna 2016 kaikkien aikojen matkustajaennätyksen: 17,2 miljoonaa matkustajaa. Ennätystehtailu jatkuu ja ennusteiden mukaan Helsinki-Vantaan matkustajamäärä ylittää 18,5 miljoonaa vuonna 2017.

HEL_Twr_logo_2017_1"Kasvun taustalla on kansainvälisen vaihtoliikenteen lisääntyminen. Samalla eksoottinen ja pohjoinen Suomi kiehtoo nyt matkakohteena maailmalla. Finaviassa olemme viime aikoina panostaneet paljon kiinalaismatkustajien palveluun ja asiakaskokemukseen Helsinki-Vantaan lentoasemalla, jotta ensihetket Suomeen saapuessa olisivat mahdollisimman mukavat ja sujuvat", jatkaa Sundelin.

Finavialla on käynnissä Helsinki-Vantaan lentoasemalla 900 miljoonan euron kehitysohjelma. Lentoaseman laajennusten ansiosta lentoasemalla voidaan tulevaisuudessa palvella 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa.  Pidemmän vuoteen 2035 saakka menevän ennusteen mukaan Helsinki-Vantaalla olisi jo huimat 35 miljoonaa vuosittaista matkustajaa.

Lue myös aiempia uutisiamme, joissa on kerrottu nyt hyödynnettävistä liikenneoikeuksista: