Suomi ja Kiina uudistivat lentoliikennejärjestelyjä - liikenneoikeudet Nanjingiin ja Rovaniemeltä Pekingiin

FinnairA350tail(päivittynyt 15.50) Suomi ja Kiina ovat sopineet uusista lentoreiteistä ja allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) lentoliikenteestä. Uusi sopimus mahdollistaa reittiavauksen Nanjingiin ja suoran lennon Kiinasta Suomen Lappiin. Lisäksi purettiin viikkovuororajoituksia.
 
Suomen ja Kiinan väliset lentoliikennesopimusneuvottelut pidettiin 20.-21. huhtikuuta Helsingissä. Parikymmenhenkisessä neuvottelukunnassa oli Suomen puolelta edustajia LVM:n lisäksi Trafilta, Finnairilta ja Finavialta. Kiinan puolelta mukana oli maan ilmailuviranomainen ja lentoyhtiöt Air China sekä Beijing Capital Airlines.
 
Neuvotteluissa sovittiin, että lentoyhtiöiden on mahdollista aloittaa liikenne Suomen ja Nanjingin välillä. Nanjing on Jiangsun maakunnan pääkaupunki, joka sijaitsee noin 250 kilmetriä Shanghaista luoteeseen. Aluetta palvelee Nanjing Lukoun kansainvälinen lentokenttä.
 
Lisäksi neuvotteluissa  sovittiin, että Suomi voi lisätä lentoliikennettä Pekingiin myös Rovaniemeltä. Uusi yhteys voitaisiin lentää kolmioreittinä. Finnair on kuljettanut yhdessä  kiinalaisen matkanjärjestäjä alibaban kanssa viime talvena noin 4500 kiinalaisturistia Suomen Lappiin ja kysyntää olisi ollut kymmenkertaisesti. Suorat lennot Rovaniemelle auttaisivat lentotarjontaa. Pullonkaulaksi nouseekin majoituskapasiteetti.
 
Kiinanlennoilla olisi mahdollista lentää myös ns. kolmiolentoja ja kohteita niiden osalta olisivat Chengdu, Hangzhou, Shenyang ja Xiamen.
 
Viikkovuororajoitteet poistuivat neuvotteluissa olemassaolevilta reiteiltä paitsi Pekingin ja Shanghain reitiltä. Rovaniemen ja Pekingin välistä uutta reittiä voidaan lentää neljästi viikossa.

Neuvotteluissa poistettiin operoivien yhtiöiden määrää koskevat rajoitteet eli jatkossa maat voivat vapaasti nimetä useita lentoyhtiöitä ilman määrällisiä rajoituksia. Aiemmin lentoyhtiöiden määrä oli rajattu kolmeen.
 
Uutena mukaan tuli myös ns. domestic code sharingin salliminen. Se toimii vastavuoroisesti ja rajoitteina on kansainvälisten lentokenttien käyttäminen.
 
Suomen ja Kiinan välillä operoi toistaiseksi vain Finnair, jonka kohteita Kiinassa ovat Peking,  Shanghai, Hong Kong, Guangzhou, Xian ja Chongqing. Toistaiseksi mikään kiinalaisyhtiö ei lennä lentoja Suomeen. Neuvotteluissa mukana ollut Beijing Capital Airlines on väläytellyt aiemmin avaavansa yhteyden Kiinasta Suomeen.
 
Viranomaismielessä lennot uusien kohteiden välillä voitaisiin aloittaa vaikka heti. Seuraavat maiden väliset lentoliikenneneuvottelut pidetään Kiinassa viimeistään vuonna 2019.
 
Päivitys: 15.50 lisätty tarkennuksia uudesta MoU:sta.