Kiitotieturvallisuutta parantava ROPS-järjestelmä tarjolla kaikkiin Airbusin matkustajakoneisiin

A330_IN_FLIGHTAirbus on saanut hyväksynnän Euroopan lentoturvallisuusviranomaiselta EASA:lta innovatiiviselle ROPS-teknologialle (Runway Overrun Prevention System) laajarunkoisiin A330-koneisiin. Tuoreen hyväksynnän myötä järjestelmä on tarjolla kaikkiin Airbusin matkustajakoneisiin. ROPS auttaa vähentämään ulosajoja ja suistumisia kiitotieltä koneen laskeutuessa.

EASA:n hyväksyntä on merkittävä askel ROPS-järjestelmälle, joka on nyt saatavissa kaikkiaan Airbusin valmistamiin matkustajakoneisiin. Järjestelmä on jälkiasennettavissa myös asiakkaiden olemassaleviin laivastoihin.

Ensimmäinen lentoyhtiöasiakas A330 ROPS-järjestelmän osalta on Korean Air. Järjestelmä otetaan yhtiön koneessa käyttöön lähikuukausien aikana.

Airbusin ROPS-järjestelmän ensimmäisen EASA:n hyväksyntä myönnettiin lokakuussa 2009 A380-koneisiin. Nykyisin se on käytössä lähes kaikissa A380-koneissa. Järjestelmä on mukana A350 XWB -koneiden peruskokoonpanossa ja tuli elokuussa 2013 saataville myös A320-koneisiin.

Nyt viranomaishyväksynnän järjetelmän käyttöön saanut A330-kone on yksi maailman suosituimmista laajarunkoneista. Niitä on tilattu kaikkiaan jo yli 1500. Koneita on toimitettu lähes 110 operaattorille yli 1200 koneyksilön verran.

Yksi konetyypin operaattoreista on Finnair, jonka laivastossa on myös kapearunkoisia A320-koneita. Suomalaisoperaattori on myös A350-900 -koneiden ensimmäinen operaattori Euroopassa.

Ohjaajien tilannetietoisuus paranee

HELRWY_04R22L_2Airbus haluaa myös mahdollistaa ROPS-teknologian käytön muiden valmistajien lentokoneissa. Järjestelmä liitetään koneissa jo olevaan maastovaroitusjärjestelmään (Terrain Avoidance Warning System) ja hyödyntää erikoisversiota sen maailmanlaajuisesta kiitotietietokannasta.

Airbusin ROPS-järjestelmä laskee tarvittavan laskumatkan ja vertaa tietoa realiaikaisesti laskeutumisen aikana todelliseen tilanteeseen. Järjestelmä huomioi kiitotien pinnanmuodon, kunnon, koneen painon, laskuasun, tuulen ja lämpötilan.

Järjestelmä antaa ohjaajille tarvittaessa äänivaroituksen tukeakseen ohjaajia mahdollisessa ylösvetopäätöksessä sekä tehojen vähentämisessä ja jarrutuskeinoissa koneen pysäyttämiseksi kiitotielle.

Lue myös: