Kaksipaikkaisen vedestä ja maalta operoitavan ATOL 650 LSA -amfibiolentokoneen ensimmäinen koelento suoritettiin onnistuneesti Rovaniemellä torstaina 9. huhtikuuta. Ensimmäisen 26-minuuttisen lennon aikana varmistettiin koneen käyttäytymistä erilaisissa olosuhteissa. Lennon aikana OH-XNA:lla suoritettiin erinäisiä kokeita joihin sisältyi myös sakkausominaisuuksien varmistaminen. "Lento-ominaisuudet olivat aivan odotusten mukaiset ja kone oli todella helposti lennettävä", kertoi koelentäjä ja koneen pääsuunnittelija Markku Koivurova. ATOL 650 LSA -amfibiolentokone perustuu Koivurovan jo 90-luvun alussa kehittämään Atol Amfibio-lentokoneeseen. Se oli myös nykyisen koneen perusrakenteen pohjana. Uutta konetta on suurennettu ja moottori on vaihdettu tehokkaampaan vähäpäästöisempään malliin. Myös koneen elektroniset valvontajärjestelmät on nykyaikaistettu.
"Messujen jälkeen koneelle suoritetaan täysi koelento-ohjelma. Emme odota mitään yllätyksiä, sillä samainen ohjelma on jo lennetty onnistuneesti koneen ultraversiolla", kertoo Atol Avionin myyntijohtaja Anssi Rekula. Valmistaja odottaa tilauskannalle voimakasta kasvua jo saatujen useiden tilausten lisäksi. Atol-konetta myydään uuden kevyille harrastekoneille tarkoitetun LSA-luokan (Light Sport Aircraft) vaatimusten mukaisena. Kyseessä on uusi lentokoneluokka, joka sijoittuu ultrakevyiden ja perinteisten pienkoneiden väliin. "Jo viiden myydyn koneen lisäksi odotamme Saksan messuilta lisätilauksia. Tuote on täysin valmis ja sen tuotanto on käynnistetty.", kertoi Rekula Lentoposti.fi:lle maaliskuussa. Atol Avion Oy on seuraavaksi käynnistämässä joukkorahoituskierrosta, jolla mukaan tavoitellaan myös piensijoittajia. Sen myötä suunnitellaan Rovaniemen tuotantolinjan kapasiteetin nostoa. Yhtiöllä on myös paikallisista toimijoista koostuva alihankintaverkosto.
Atol Avionin tuleva rahoituskierros toteutetaan joukkorahoituspalvelu Invesdorin kautta. Alkava joukkorahoituskampanja perustuu osakeantiin eli sijoittajista tulee yhtiön osakkeenomistajia. Yhtiö hakee joukkorahoituksesta uusia osakkaita ja näkyvyyttä, jotka auttavat yhtiötä viemään tuotteensa globaaleille markkinoille. Lue myös:
|
|||