Lentoyhtiö Blue1:n elokuussa päättyneiden yhteistoimintaneuvottelut tuloksena irtisanottiin lähes puolet yhtiön henkilökunnasta. Emoyhtiö SAS:n kesäkuussa julkistama päätös vähentää lentopalveluiden ostoja tuotantoyhtiöltään Blue1:lta supisti yhtiön laivaston kokoa yhdeksästä koneesta viiteen. Suurin vaikutus Blue1:n liikenneohjelmaan kohdistuu Tukholmasta Eurooppaan operoitavan liikenteen poistuminen suomalaisyhtiön operoinnista. "Tuotannon vähentäminen vaikuttaa suoraan lentäjien ja matkustamohenkilökunnan määrään", kertoi Blue 1:n toimitusjohtaja Mikael Wångdahl Lentoposti.fi:lle kesäkuussa. YT-neuvotteluiden tuloksena Blue1 irtisanoi kaikkiaan 176 työntekijää. Irtisanotuista lentohenkilökuntaa oli 44 lentäjää ja 87 matkustamopalvelutyöntekijää. Toimistosta sekä huollosta irtisanottiin yhteensä 45 henkilöä. Niiden joukossa päättyi kaikkiaan 46 määräaikaista työsopimusta. Blue1 työllisti ennen yt-neuvotteluita kaikkiaan 370 henkeä, joista lentäjiä oli 85, kabiinia 160, teknistä henkilökuntaa 70 ja toimistossa 55 henkeä. Yt-neuvottelut päättyivät 5. elokuuta ja niiden aikana ei sovittu irtisanomisten lisäksi erikseen lomautuksista tai työaikajärjestelyistä. Yhtiön laivastoon jää tehtyjen muutosten jälkeen viisi 115-paikkaista Boeing 717 -konetta. Niiden leasingsopimukset ovat päättymässä syksystä 2016 eteenpäin. Tulevaisuuden laivastoratkaisusta ei toistaiseksi ole tehty mitään päätöksiä", kommentoi Wångdahl tulevaisuuden suunnitelmia Lentoposti.fi:lle irtisanomisten jälkeen. Lue myös: Artikkeli: Lähivuodet eivät lupaa parannusta suomalaislentäjien työllisyystilanteeseen kotimaassa
|
|||