Lennontallenninten tiedot purettu - Ethiopian Airlinesin Boeing 737 MAX -turman tutkinta etenee

ET302_CVRRanskan onnettomuustutkintavirasto BEA (Le Bureau d'Enquêtes et d'Analyses) ilmoitti sunnuntaina 17. maaliskuuta, että Ethiopian Airlinesin Boeing 737 MAX koneen lennontallenninten tiedot on saatu purettua. Nyt tiedot on jo toimitettu etiopialaistutkijoille ja lennon ET302 tuhoon johtaneet tapahtumat alkavat selviämään. Datasta löydettiin samankaltaisuuksia aiempaan lentoturmaan.

Ethiopian Airlinesin lähes uusi  Boeing 737 MAX 8 (ET-AVJ) syöksyi maahan Etiopiassa 10. maaliskuuta vain noin kuuden minuutin lennon päätteeksi. Onnettomuudessa menehtyi 157 ihmistä. Tapahtumat vaikuttavat monin osin samanlaisilta, kuin lokakuussa 2018 tuhoutuneen Lion Airin Boeing 737 MAX 8 -koneen turmassa.

Samankaltaisuuksille saatiin lisävahvistusta 13. maaliskuuta, kun satelliittidata yhdistettiin turmapaikalta tehtyihin havaintoihin. Se johti koneen maadoitukseen myös valmistajamaassa Yhdysvalloissa. Kyseessä oli havainto koneen poikkeuksellisesta ohjainpintojen asennusta ja koski nimenomaan korkeusvakaajan osia.

Useat muut maat ja ilmailuviranomaiset asettivat konetyypin lentokieltoon jo aiemmin. Boeing on myös keskeyttänyt MAX-koneiden toimitukset asiakkailleen.

ET302_FDRTuhoutuneen koneen lentoarvotallennin FDR ja ohjaamoäänitallennin CVR lennätettiin Ranskaan ja  maan onnettomuustutkintavirasto BEA sai ne haltuunsa torstaina 14. maaliskuuta.

Viikonlopun kuluessa tutkijat ovat purkaneet onnistuneesti molempien tallentimien sisältämät tiedot ja ne on toimitettu Etiopian tutkijoille. BEA kertoi myös, ettei se ole kuunnellut ohjaamotallenteita.

Etiopian liikenneministeri Dagmawit Moges kommentoi sunnuntaina 17. maaliskuuta, että FDR-tietojen mukaan turmassa olisi selkeitä samankaltaisuuksia aiempaan Lion Airin lentoturmaan.

Yksityiskohtia saaduista tiedoista ei kuitenkaan tässä vaiheessa julkistettu. Liikenneministerin mukaan väliraportti olisi luvassa 30 päivän kuluessa onnettomuudesta.

Boeingin toimitusjohtaja Dennis Muilenburg kommentoi sunnuntaina ministeri Mogesin lausunnon jälkeen, että Boeing selvittää lentokoneensa suunnittelua ja käyttöä sekä tekee niihin päivityksiä parantaakseen turvallisuutta entisestään. Boeing jatkaa samalla myös teknisen tuen antamista tutkijoille.

Onnettomuustutkinnan jatkuessa on Boeing viimeistelemässä kehitystyötään aiemmin julkistetulle ohjelmistopäivitykselle sekä lentäjien koulutukselle. Niissä otetaan huomioon kiistellyn MCAS-järjestelmän toiminta vikatilanteissa (lue myös aiempi uutisemme MCAS-järjestelmän suunnitellusta päivityksestä: Boeing päivittää 737 MAXien ohjausjärjestelmää - muutoksia syyteltyyn MCAS-järjestelmään).

Boeing on työstänyt ohjelmistopäivitystä jo Lion Airin lentoturmasta lähtien. Nyt siis viimeistelyvaiheessa olevat suunnitelmat odottavat FAA:n hyvänsyntää. Päivityspaketti olisi saattanut valmistua asennettavaksi jo aiemmin mutta Yhdysvaltain hallinnon sulku vaikutti myös FAA:n toimintoihin. Sen myötä mahdollisesti myös ohjelmistopäivityshankkeen etenemiseen. Amerikkalaismedian mukaan FAA olisi myös antanut liikaa tyyppihyväksyntävastuuta lentokonevalmistajalle.

Ethiopian-Airlines_B737_1Ethiopian Airlinesin on tarkentanut lentäjien kokemusta. Koneen päällikkö oli kokenut ja hänellä oli 8100 lentotunnin kokemus. Perämies oli lentänyt 350 lentotuntia. Ethiopian Airlines lennättää kokemattomia perämiehiä vain kokeneempien kapteeneiden kanssa.

Toimintatapa on käytössä useissa länsimaisissakin lentoyhtiöissä. ICAOn määräysten mukaan kaupallisen lentoliikenteen perämiehen lentokokemuksen tulee olla minimissään 200 lentotuntia CPL-lupakirjaan.

Onnettomuuskone oli valmistunut Boeingin tehtailla lokakuussa 2018. Se oli siis aivan uusi ja viimeiset huollot sille oli tehty 4. helmikuuta 2019.

Turmatutkintaa johtaa Etiopia ja sitä avustavat Yhdysvaltain NTSB, FAA, lentokonevalmistaja Boeing ja moottorivalmistaja GE/Safran sekä Ranskan BEA.

Lue myös: