Lentäjäliitto: Paikallinen sopimus turvaa Finnairin Australian-lennot työtaistelutoimien aikana

VH-QPC_100416Suomen Liikennelentäjäliitto SLL pitää Finnairin esittämää muutosneuvottelutarvetta epäuskottavana. SLL:n mukaan osapuolet solmivat joulukuussa 2024 paikallisen sopimuksen, joka turvaa yhteistyökumppani Qantasille operoitavat A330-lennot työtaistelutoimista huolimatta, sillä paikallinen sopimus mahdollistaa lennot tilapäisesti Aasiaan sijoitettavien Finnairin lentäjien toimesta. Lentäjäliiton mukaan työnantajapuoli pyrkii muutosneuvotteluilla pakottamaan lentäjät varallaolojärjestelmän muutoksen.

Finnair antoi lentäjilleen muutosneuvottelukutsun 7. helmikuuta 2025 koskien yhtiön Qantasille operoimia lentoja. Finnair kertoi SLL:n työtaistelutoimien uhkaavan kyseisten lentojen toteuttamista ja koska yhteistyölentoja ei voida sen mukaan operoida luotettavasti on yhtenä vaihtoehtona sopimuksen päättyminen.

Finnairin mukaan, sillä voi olla tämän seurauksena tarve lomauttaa tai irtisanoa jopa 90 kaukoliikennelentäjää eli Airbus A330 tai A350 -kelpuutettua lentäjää. Irtisanomiset voivat Finnairin mukaan olla mahdollisia tilanteessa, jossa työntekijä ei ottaisi vastaan uutta työsopimusta, joka sisältää myös lentäjien varallaolon.

SLL kuvaa 7. helmikuuta julkaistussa tiedotteessaan työehtosopimusneuvotteluiden olleen takkuiset, mutta kyenneensä yhdessä Finnairin kanssa siitä huolimatta solmimaan joulukuussa 2024 paikallisen sopimuksen koskien Finnairin Sydneyn-operaatioita eli muutosneuvotteluiden kohteena olevia Qantasille Bangkokista ja Singaporesta operoitavia lentoja.

Lentäjäliitto kuvaa Sydney-sopimuksessa sovitun Australiaan Qantasille vuokrattujen Airbus A330-laajarunkokoneiden operoinnin käytännön järjestelyistä, jonka lisäksi sopimus on sovellettavissa myös työtaistelutoimien aikana.

SLL kertoo laajentavansa ylityökieltoa maaliskuulle koskemaan myös Helsingin ja Sydneyn välisiä operaatioita, mutta tämä ylityökielto ei koske edellämainitun Sydney-sopimuksen mukaisesti paikan päälle sovittuja järjestelyjä.

"Yhtiön esittämä muutosneuvottelutarve on täysin epäuskottava, sillä SLL on suojellut Sydneyn operaatiota koko neuvotteluprosessin ajan ja tarkoituksemme on varmistaa näiden operaatioiden luotettavuus jatkossakin Sydney-sopimuksessa viime joulukuussa sovitulla järjestelyllä. Pidän täysin käsittämättömänä, ettei Finnair ole halukas järjestämään Sydneyn liikennettä sovitulla tavalla, vaan mielummin luopuu lennoista ja niiden tuotoista", hämmästeli Uuspelto.

Uuspellon mukaan toisella puolella maapalloa operoitava liikenne on aiheuttanut lentäjille hyvin pitkiä ja toistuvia poissaoloja kotoaan sekä huomattavaa aikaerorasitusta. Tästä syystä Finnairin kanssa päädyttiin sopimaan järjestelystä, joka mahdollistaa liikenteen operoinnin Helsingin sijaan paikan päälle sijoitettavien lentäjien toimesta.

"Olen hyvin pettynyt, että paikallisesta Sydney-sopimuksestamme huolimatta yhtiö ei ota lentäjien huolia ja havaittua terveydellistä kuormitusta tosissaan. Ennenkuulumattomana pidän kuitenkin sitä, että yhtiö pyrkii painostamaan tällaisella jo sovitulla asialla työehtosopimusneuvotteluissamme. Vastuu operaation turvallisesta järjestämisestä on Finnairilla, ei työntekijöillä", totesi Uuspelto.


Kiista varallaolosta ja kollektiivisesta sopimisesta

SLL kertoo, että nykyisin Finnairilla käytössä varallaolovelvoite on syntynyt työntekijän ja työnantajan välillä, työntekijän suostumukseen perustuen, koska lentomiehistöjen tehtäviä ei yleisesti pidetä päivystysluonteisena työnä. Lentäjäliiton mukaan  työnantajapuoli vaatii nyt kuitenkin sitä pakottamaan kaikki lentäjät kollektiivisesti varallaoloon.

Lainsäädäntömuutos koskien paikallisen sopimisen edistämistä muutti SLL:n asemaa työehtosopimusosapuolena. Tämän takia työehtosopimusneuvotteluissa on nyt ensimmäistä kertaa voitu neuvotella muun ohella siitä, sovitaanko yksittäisten liikennelentäjien varallaolovelvoitteesta yhdistyksen toimesta.

"SLL on alusta saakka todennut, että säilytämme mielellämme nykytilaa vastaavan varallaolokäytännön, joka käsityksemme mukaan on toiminut moitteetta myös Finnairin kannalta. Tästä huolimatta olemme olleet valmiita neuvottelemaan myös varallaolojärjestelyn uudistamisesta yleisvelvoittavalla tavalla. Olemme tehneet asiasta myös neuvotteluesityksiä, jotka eivät ole yhtiölle sopineet. Työnantajapuolen väitteet SLL:n sopimishaluttomuudesta ja vaatimuksista varallaolon muuttamiseksi vapaaehtoiseksi ovat täysin totuudenvastaisia", sanoi Uuspelto.

Lue myös: