Lentävä henkilökunta marssi tiistaina Helsinki-Vantaan lentoasemalla vastustaen EU:n uusia työ- ja lepoaikamääräyksiä. "Walkout for Safety" -tapahtumia järjestettiin samanaikaisesti ympäri Eurooppaa. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n EU:n komissiolle jättämä ehdotus teettäisi voimaan tullessaan töitä yli tukimuksissa hyväksi havaittujen rajojen. Eurooppalaisia lentäjiä edustava ECA sekä yksittäiset lentäjäyhdistykset ovat pitkään vaatineet EASA:lta tieteelliseen näyttöön perustuvia työ- ja lepoaikamääräyksiä, joiden tulisi estää lentohenkilöstön väsymystä. Nyt 22. tammikuuta väsymystä vastaan marssittiin "Walk out for safety" -tapahtumissa 25 lentokentällä eri puolilla Eurooppaa. ECA edustaa yli 38 000 lentäjää 38 maassa. "Eurooppa tarvitsee turvallisen työ- ja lepoaikasäännöstön," kommentoi Suomen Lentäjäliiton FPA:n turvatoimikunnan puheenjohtaja Hannu Korhonen. EASA:n ehdotus sivuuttaa yksimielisen tieteellisen ohjeistuksen ja tekee lailliseksi lentäjille operoida lentokonetta ja laskeutua oltuaan hereillä yli 22 tuntia. Samat rajat koskisivat myös matkustajien turvallisuudesta vastaavaa matkustamohenkilökuntaa. Ruotsalaisen Karoliniska Institutin tutkimuksen rajat ylittyvät nykyisessä ehdotuksessa selvästi. Lentäjäliittojen mukaan EASA:n esityksessä on lentoturvallisuuden näkökulmasta kriittisiä puutteita. Tiedemiestyöryhmän ns. Moebus studyn analyysi oli murskaava voimassaolevien sääntöjen turvallisuusnäkökohtien kannalta. Tutkimusten mukaan kymmenen tunnin työrupeaman jälkeen jälkeen onnettomuusriski kasvaa 1,7 kertaiseksi ja 13 tunnin jälkeen 5,5 kertaiseksi. "Tutkimusten mukaan laskeutumisvaihe on vain neljä prosenttia lennon kokonaiskestosta, mutta onnettomuuksista 37 prosenttia tapahtuu tuona aikana," analysoi Korhonen. "Väsymys ei yksin tee onnettomuutta mutta pitkäaikainen väsymys vaikuttaa päätöksentekoon ja virhe on saattanut tapahtua jo paljon aiemmin." Mikäli ehdotus EASA opinion 4-2012 hyväksytään EU-komission päätöksenteossa, EASA-komiteassa tulisivat uudet säännöt voimaan marras-joulukuussa 2013. Lisäksi valtioille tulisi tarjolle 1-2 vuoden siirtymäaika. Suomen Lentäjäliitto on neuvotellut liikenteen turvallisuusviraston Trafin kanssa ja ilmaissut huolensa kolmesta pääkohdasta. Suurinta huolta FTL-säännöksissä aiheuttavat suuren yötyön määrän sallivat työaikataulukot, työpäivän pituus ja laskeutumisten määrä sekä päivystyksen ja työrupeaman suuri tuntimäärä. EASA:n ehdotuksen mukaan lentäjä voisi tehdä kymmenen laskeutumista yhdeksän tunnin aikana vaikka läpi yön. Päivystyksen kohdalla ongelmaksi muodostuu kahdeksan päivystystunnin jälkeinen maksimissaan 14 tunnin työpäivä. Lentäjä olisi työpäivän päätteeksi tekemässä laskua reilut 22 tuntia valvoneena. Päivystys-työ yhdistelmän osalta päivän maksimipituudeksi vaaditaan samaa 16 tunnin rajaa, joka on käytössä Yhdysvalloissa. Vaikka ilmailuala elää historiansa turvallisinta aikaa, ei ole syytä nukahtaa. Lentoliikenteen luonne muuttuu kokoajan ja turvallisuudesta pitää huolehtia edelleen. Liikenne taivaalla kasvaa ennusteiden mukaan huomattavasti ja haasteita asettaa lentoturvallisuuden pitäminen nykyisellä tasolla. Lentoturvallisuudesta ei tule säästää uusien työ- ja lepoaikamääräystenkään myötä. Kattava uutisraportti ja Hannu Korhosen haastattelu aiheesta: Nelosen Uutiset BALPA:n video EU:n uusista FTL-rajoituksista
|
|||