Suomen ilmailumuseotoiminnassa on pitkään ollut vallalla toimintamalli, jossa eri ilmailumuseot keräävät kokoelmiinsa samoja konetyyppejä. Tahtotila on kuitenkin muuttumassa ja esiin on noussut halu kierrättää koneita eri museoiden ja näyttelyiden välillä. Tämä puolestaan tuo toimijoille uuden haasteen koneiden siirtelystä
IMY juhlistaa Suomen Ilmailumuseolla järjestettävän seminaarin yhteydessä toimintansa ensimmäistä puolta vuosisataa. 50-vuotiaan Ilmailumuseoyhdistyksen toiminnan myötä ensimmäinen pysyvä ilmailunäyttely avattiin Helsinki-Vantaan lentoaseman pohjakerrokseen vuonna 1972.
Yhdessä Suomen Ilmailumuseon kanssa järjestettävällä seminaarilla halutaan tukea suomalaisia ilmailumuseoita niiden tulevaisuuden haasteissa. Eri maiden asiantuntijat on kutsuttu seminaariin kertomaan kokemuksiaan ilma-alusten siirto-operaatioista. Yksi viime vuosien merkittävistä historiallisten ilma-alusten siirroista Suomessa oli Douglas DC-3 -matkustajakoneen siirtäminen Suomen Ilmailumuseolta Vantaan asuntomessujen vetonaulaksi vuonna 2015.
Vuonna 2015 tehtiin myös entisöidyn Douglas DC-2 Hanssin Jukka -koneen siirto Tikkakoskelta Hämeenlinnaan. Edellisten lisäksi Suomen Ilmavoimien koulukoneita on siirretty myös Kauhavan Lentokonepuistoon. Ilmailumuseoyhdistyksellä on myös oma merikonttiin pakattu messuosasto, joka kiertää eri puolella Suomessa. Mobiilin näyttelytilan sisällä on näytillä Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneen koko ohjaamo, jonne pääsee myös istumaan. Suurempikin museokoneiden siirtymishanke saattaa tulla ajankohtaiseksi lähivuosina, kun Suomen Ilmailumuseon vuokrasopimus nykyisessä paikassa Karhumäentiellä Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Aviapolis-aseman läheisyydessä päättyy vuoden 2028 lopussa.
Vuonna 2015 oli lähellä, että Ilmailumuseo olisi saanut kokoelmiinsa myös ensimmäisen suihkumoottorein varusten matkustajakoneen. Tuolloin kokoelmiin pyrittiin saamaan Finnairin entinen Douglas DC-9-14 -kone. Tavoita kariutui myyjän vetäydyttyä hankkeesta. Kooltaan kone olisi vastannut jokseenkin Convairia.
Alustavasti puheenvuoronsa seminaarissa ovat vahvistaneet myös Alankomaiden, Norjan ja Ruotsin Ilmailumuseoiden edustajat. Heillä on merkittävästi kokemuksia lentokoineiden siirroista ja niiden tuomista haasteista. Esimerkiksi Ruotsissa siirrettiiin vuonna 2017 kaikkiaan 33 lentokonetta uuteen varastohalliin. Lentokoneita siirretään Suomessakin museosiirtojen lisäksi myös mm. muistomerkeiksi. Tälläisissä tapauksissa tulee huomioitavaksi mm. tukirakenteet ja sääsuojaus.
Ilmoittautuminen kaikille avoimeen pääsymaksulliseen seminaarin on jo avattu Ilmailumuseoyhdistyksen verkkosivuilla.
Lue myös:
|
|||