Lentoposti.fi uutisoi Super Hornetin tulosta Helsingin Kaivopuiston edustalla järjestettävään Suomi 100 -teemaiseen lentonäytökseen jo 31. maaliskuuta (lue tarkemmin linkistä jutun lopussa). Boeing mainitsi asiasta Yhdysvalloissa suomalaistoimittajille, jotka olivat HX-tourilla tutustumassa hävittäjähankinnan amerikkalaisvaihtoehtoihin (kuvassa alla).
Amerikkalainen Lockheed Martin F-35 Lightning II ei ole tulossa. Ranskalaisesta Dassault Rafalesta ei ole varmuutta. Ensimmäistä kertaa Super Hornet on nähty Suomessa vuonna 2001 Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä Tikkakoskella. Tuolloin paikalla oli US Navyn VFA-122-laivueen F/A-18 F -kone. Sitä lensi Boeingin tehdaspilotti Mike Bryan. Super Hornet on kehitetty 1990-luvulla Suomen Ilmavoimista tutun Hornet-hävittäjän (F/A-18 C/D) pohjalta. Vaikka ulkonäössä on yhtäläisyyksiä edeltäjään, kyseessä on käytännössä uusi ja suurempi konetyyppi. Vuonna 1995 ensilentonsa lentäneen koneen kehitti Finnairin hovihankkijana aikanaan tunnettu McDonnell-Douglas. Se fuusioitui Boeingin kanssa vuonna 1997. Yhdysvaltojen merivoimat otti Super Hornetin käyttöön vuonna 1999. US Navyn ohella Super Hornet on käytössä Australian ilmavoimissa. Super Hornetista on yksipaikkaisen hävittäjän (F/A-18 E) lisäksi olemassa kaksipaikkainen F-versio. Lisäksi koneesta on kehitetty elektroniseen sodankäyntiin tarkoitetu niin ikään kaksipaikkainen EA-18G Growler. Vuonna 2013 Boeing julkaisi Super Hornetin kehitysversion Advanced Super Hornetin. Sillä ei ole vielä tilaajia. T.T.
|
|||