Lentotehdas tuo tuulitunnelilentämisen Helsingin keskustaan - Fööni avautuu 20. syyskuuta

Fooni_lennossa_1_LentotehdasHelsingin Kalasatamaan avautuu syyskuussa 2018 uusi kauppa- ja elämyskeskus Redi, jonka sisälle on rakennettu jättimäinen Fööni-vapaalentotunneli. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun täysimittainen tuulitunneli tuodaan kaupungin keskusta-alueelle. Vain muutaman minuutin kävelymatkan päässä Kalasataman metroasemalta sijaitseva Fööni-nimen saanut tuulitunneli avautuu 20. syyskuuta.

Jättimäiseen Kauppakeskus Rediin valmistuu parhaillaan saksalaisen Indoor Skydiving Germanyn valmistama ja kotimaisen Lentotehdas Oy:n omistama täysimittainen ISG 14.1200 -tuulitunneli. Laitteella simuloidaan vapaapudotusta, jossa laskuvarjoharrastajat lentävät taivaalla ennen varjon avaamista.

Tunnelissa alhaalta tuleva voimakas ilmavirta mahdollistaa vastaavan tunteen lentämisestä. Virtauksessa voi liikkua hallitusti raajoja liikuttamalla sekä kehon asentoa muuttamalla.

Kyseessä on ns. standardikokoinen tunneli, jonka vapaapudotusalueen halkaisija on 4,26 metriä. Siinä alhaalta ylös maksimissaan 300 km/h nopeudella kulkevan ilmavirran tuottaa 1200 KW:n tehoinen sähkömoottori.

REDI_ja_metro_taiteilija_1Redi avautuu 20. syyskuuta 2018 ja sen myötä pääsy avautuu myös Fööniin. Sisäänkäynti tiloihin on Hermannin rantatien varresta Työpajankadun kohdilta.

Rakennuksen kulmauksessa sijaitseva vapaapudotustunneli ja siellä lentävät ihmiset näkyvät suurten ikkunoiden kautta ulos katualueelle. Liikenneyhteydet ovat myös kunnossa, sillä Kalasataman metroasemalta on paikalle vain parin minuutin kävelymatka.


Mittava megahanke ja haasteelliset rakennustyöt

Fooni_redi_laaja_rakennusLentotehtaan omistaa viisi laskuvarjohyppytaustaista suomalaista. Heidän ohellaan mukana on lisäksi reilut parikymmentä pääosin yksityistä sijoittajaa. Heistäkin suurella osalla on jonkinlainen lento- tai ilmailutausta.

Kyseessä on jopa kymmenen miljoonan arvoinen hanke, sillä pelkästään itse vapaapudotustunneli on arvoltaan useita miljoonia euroja.

Jättihanke käynnistyi noin kaksi ja puoli vuotta sitten. Tavoitteena oli tuoda tuulitunnelilentäminen ihmisten luo kaupungin keskustaan hyvien kulkuyhteyksien päähän.

ISG_14200_tunneliAlkuvaiheessa mukana oli kuusi vaihtoehtoista paikkaa. Sopimukseen Redin kanssa päästiin noin puolitoista vuotta sitten. Kauppakeskus oli alunperinkin ykkösvaihtoehto tuulitunnelin paikaksi.

”Yhteistyösuhteemme SRV:n kanssa Redin kehittämisessä on pitkä. Olemme puhuneet omistajien kanssa jo muutaman vuoden ajan elämystalouden kasvusta ja sen tuomisesta kauppakeskukseen. SRV:llä ja Redillä on kova halu tehdä erilaista”, kertoo Lentotehtaan hallituksen jäsen Sami Juutinen.

”Kaupungin keskusta oli ainoa paikka ja neuvottelimme pitkät vuokrasopimukset. Neliömielessä olemme iso vuokralainen, kun yksi kulma talosta on kokonaan käytössämme”, jatkaa Juutinen.

Yksi huolenaihe on ollut ilmavirran ja puhaltimen aiheuttama melu ja sen hallintaan onkin panostettu merkittävästi.

Fooni_vaisto_tunnelissa”Ainoa tapa äänevaimennuksen suhteen oli rakentaa vapaapudotustunneli omana rakenteenaan toisen talon sisälle. Sen ympärillä desibelit jäävät alle keskusteluäänen. Teknisesti asia on hyvin ratkaistu ja kyseessä on todennäköisesti maailman hiljaisin tunneli sekä sisällä että ulkona”, jatkaa Juutinen.

Rakennustyöt käynnistyivät noin vuosi sitten ja siitä ensimmäiset puoli vuotta rakennettiin perustuksia ja runkoa. Nyt viimeisen puolen vuoden ajan työt ovat keskittyneet tuulitunnelin rakentamiseen. Sen toteuttaa valmistaja ISG.

Lentotehtaan Rediin rakennetun Fööni-vapaalentotunnelin käyttöiäksi on arvioitu suunnitellun käyttötuntimäärän mukaan minimissään 25-30 vuotta. Moottorin laakereiden käyttöikä on vähintään 25 vuotta.

Fooni_upKäyttöön valittiin yksimoottorinen malli, sillä nelimoottorisissa käyttöikä tulisi vastaan aiemmin vastaan. Tarvittaessa laakereiden vaihto tehdään avaamalla rakennuksen seinä ja siirtämällä moottori ulos rakennuksesta. Tunnelin moottori on Lentotehtaan mukaan energiatehokkuudeltaan järkevin valinta.

 Vapaapudotussimulaattorin rakentaminen kauppakeskukseen on vaatinut mittavia järjestelyjä. Rakennustöiden haasteena oli tunnelin koko  erityisesti pystysuunnassa.

Tuulitunnelin korkeus on noin 34 metriä ja se vastaa 5-6 kerroksistsa kerrostaloa. Laitteiston pinta-ala on noin 10x20 metriä ja sen näkyvän osan ala- ja yläritilän väli on 32 metriä.

Tunnelirakenteen suuret osat laskettiin rakennukseen katon kautta nosturilla, jonka jälkeen katto suljettiin joulukuussa 2017. Itse jättimäinen ja erittäin painava moottorirakenne kasattiin rakennuksen ulkopuolella, jonne oli ensin rakennettava mittavat perustukset. Noin 46 tonnin painoinen moottori siirrettiin kasaustyön jälkeen sisään rakennuksen seinästä tammikuussa 2018.

Rakennuksen ulkoseinässä näkyvät tuulitunnelin ilmanotto- ja poistoaukot. Niiden avulla jäähdytetään tuulitunnelin ilmavirtaa, joka kiertää useamman kerroksen kautta mittavien äänenvaimennusratkaisuiden sisällä. Rakennuksen ulkopuolella ääni ei tule erottumaan katumelusta eikä tuulitunnelin olemassaolo kuulu sisällä kauppakeskuksessakaan.

Fooni_redi_rakennusaTuulitunneliosa on erotettu kauppakeskuksen rakenteista erityisellä liikuntasaumalla, jotta myös mahdolliset värinät saadaan vaimennettua. Sisällä Föönin tiloissakin on hiljaista, sillä tuulitunnelissa tuivertavan ilmavirran ääntä vaimentaa viiden senttimetrin paksuinen lasi.

Itse tuulitunnelissa korvatulpat kuitenkin tarvitaan. Sinne siirrytään erityisen ilmalukon kautta. Lentäjän varusteisiin kuuluvat myös haalari sekä kypärä.

Tuulitunneli käynnistettiin ensimmäisen kerran helmikuussa 2018 ja 16. helmikuuta tehtyihin avauslennätyksiin haettiin yksi satunnainen ihminen Helsingin keskustasta.

Ennen avaamista tehdään vielä erinäisiä koeajoja kymmenien tuntien ajan. Teknisen koekäytön aikana selvitetään mm. virtauksen turbulenttisuutta. Varsinaisia viranomaisvaatimuksia tuulitunnelilentämiselle ei ole olemassa.

Pitkän linjan laskuvarjotaustaiset yrittäjät ovat kuitenkin tehneet toiminnasta riskianalyysit. Kesän 2018 aikana tunnelia koekäyttävät vielä ennen avaamista mm. alan harrastajat.

Fooni_downLentotehtaan Rediin rakennettu Föönin vapaalentotunneli on kooltaan samanlainen kuin Pyhtäällä vuodesta 2008 perustetussa Sirius Sport Resortissa toiminut eri valmistajan tunneli.

Sen ilmankierto on vaaka-asennossa olevan kahdeksikon muotoinen. Lento-osa on keskellä. Föönin virtaus puolestaan kulkee 0:n muotoisessa kierrossa.

Seuraavaksi lähimmät vapaalentotunnelit ovat Tukholmassa ja Pietarissa.

Ensimmäiset maailmalle asennetut ISG:n tuulitunnelit ovat ehtineet jo kymmenen vuoden ikään. Niitä on ajettu kuukausien ajan 24/7 -periaatteella. Järjestelmän eri komponentteja tarkkaillaan ja tarkistetaan eri tahtiin. Osa tarkastuksista tehdään päivittäin, osa viikottain tai kuukausittain.


Föönaamaan pääsee syyskuussa

Fooni_sisatilatLentotehtaan tavoitteena on saada Föönin tilat valmiiksi toukokuun 2018 aikana. Sen jälkeen käynnistyy tilojen kalustaminen. Fööniin avautuu tuulitunnelin lisäksi 60-70 paikkainen ilmailuaiheinen kahvio, joka muuntuu kohti iltaa siirryttäessä baariksi.

Hankintalistalla on ollut erinäinen määrä ilmailun liittyvää rekvisiittaa lentokoneen osista matkustajaistuimiin. Kokonaisuuteen kuuluu lisäksi koulutustila, pukuhuoneet ja pukeutumistilat alan harrastajille sekä kaksi neuvotteluhuonetilaa yritysvieraita ajatellen.

”Meillä on oma sisäänkäynti ja tarvittaessa mahdollisuus tuulitunnelin käyttöön 24/7-periaatteella. Olemme tehneet ison työn äänenvaimennuksille, joka oli perusedellytys koko hankkeelle. Hiljaisuus oli tärkeää”, kertoo Lentotehtaan toimitusjohtaja Mauri Väistö.

Fooni_vaistoTuulitunneliin siirrytään pienissä ryhmissä ilmalukon kautta. Samaan aikaan tunnelissa voi lentää neljä tai jopa kuusi henkeä. Tunnelin ilmavirran nopeutta säätää lennätyksen valvoja työpisteeltään lasiseinän takaa.

Kouluttajan kanssa tunneliin tulevalle aloittelijalle virtausnopeus on eri kuin kokeneelle harrastajalle. Tunneliin näkyvällä näytöllä lentäjä tai lentäjät näkevät nimensä, ajan kulumisen ja ilmavirran nopeuden. Alaikäraja tunnelilennolle on viisi vuotta.

Varsinainen lentoalue on noin 4,5 metriä korkea lasiseinäinen putki mutta periaatteessa joissain tapauksissa on mahdollisuus nousta myös lasiosuuden yläpuolelle jopa 20 metrin korkeuteen. Tuulitunnelin alapinnan turvaverkosta eli lattiapinnasta alaspäin tunnelia näkyy 12 metrin verran.

Fooni_ilmalukkoTuulitunnelilentämisen alkuun pääsee Föönin Startti -paketilla, jonka kokonaiskesto on noin tunnin verran. Se sisältää 20 minuutin koulutuksen, tarvittavat varusteet ja kaksi minuutin mittaista yksityislentoa kouluttajan kanssa.

Kyseisen lentoajan kerrotaan vastaavan kahden laskuvarjohypyn ja noin 6000 metrin vapaapudotusta. Hintaa aloituspaketilla on 59 euroa.

Tarjolla on myös 450 euron arvoinen lentolupakirja, jossa mm. opitaan käännökset ylös, alas ja eteen. Lentokertoja on kaikkiaan viisitoista. Sen jälkeen voi siirtyä ns. pro-lentäjäksi, joka saa lentää ominpäin ilman lentokouluttajaa.

Tuulitunnelia vuokrataan harrastajille noin 500-800 euron tuntihinnalla vuorokauden ajasta riippuen. Harrastajat lentävät kerrallaan noin 10-15 minuutin jaksoja.

Fooni_hallintapaneeli”Useampi pro-tason lentäjä voisi vuokrata tuulitunnelin arki-iltana esimerkiksi 600 euron tuntihinnalla eli 10 minuutin hinta on sata euroa, joilloin neljälle jaettuna hintaa on 25 euroa”, avaa Lentotehtaan toimitusjohtaja Mauri Väistö hinnoittelua.

”20 minuuttia on jo paljon lentämistä. Tuulitunnelissa olo tuntuu kropassa jo muutaman minuutin jälkeen jo pelkästä jännityksestä mutta kyseessä on siis fyysinen suoritus”, jatkaa Väistö.


Harrastajamäärät kasvuun

”Föönin alustavaa markkinointia on jo tehty ja suuremmat kampanjat ovat käynnistymässä. Avauksen jälkeen edessä on pian pikkujoulukausi. Toivomme kasvattavamme lajin harrastajapohjaa”, sanoo Väistö.

”Suomalaisia laskuvarjohyppääjiä on tuhatkunta ja tunnelilentoharrastajia on heidän lisäkseen kasvavissa määärin. Haluamme kasvattaa harrastajamääriä ainakin muutamilla tuhansilla. Kiinnostus tuotettamme kohtaan on ollut kovaa”, iloitsee Väistö.

Fooni_opetusta_LentotehdasLentotehtaan Fööni työllistää jo syyskuussa noin 15 henkeä. Normaalivuorossa paikalla on 3-5 työntekijää mutta pienimmillään toimintaa voidaan hoitaa harrastajien kanssa jo kahdella ihmisellä.

”Saimme 150 hakemusta lentokouluttajiksi, joista töihin valitaan kymmenkunta. Todennäköisesti puolella valituista tulee olemaan hyppykokemusta ja puolella vastaavasti ei. Olemme jo aiemmin valinneet pääkouluttajan tehtävään. Haluamme palvelukseemme kattavasti osaamista”, sanoo Väistö.

Tuulitunnelilentäminen on Kansainvälisen ilmailuliiton FAI:n (Fédération Aéronautique Internationale) alaisuudessa toimiva laji. Kilpailuissa suurin ryhmä on neljä henkeä mutta näytösluonteisesti on tehty myös ns. 8-way:ta.

Kilpailut ovat myös Föönin suunnitelmissa ja ensimmäisen kerran Helsingin keskustan uudessa tuulitunnelissa kisataankin vielä vuoden 2018 aikana. Tulevaisuudessa Föönissä nähtäneen myös SM- ja jopa MM-kisoja.