Lockheed Martin F-35 -hävittäjien jarruvarjot eivät toimi luotettavasti Norjassa - uusi versio koelennoilla

bremseskjerm-apnetNorjan ilmavoimat ei ole ollut tyytyväinen Lockheed Martin F-35A -hävittäjiensä jarruvarjon luotettavuuteen. Kyseessä on uniikki lisävaruste Norjan häivehävittäjiin, mutta ratkaisu kiinnostaa todennäköisesti myös Suomen Ilmavoimia. Jarruvarjojen ongelmista raportoi Defence News.

Norjan Ilmavoimat vaati uusiin Lockheed Martin F-35A -hävittäjiinsä jarruvarjon. Kyseessä on uniikki lisävarusta, joka kehitettiin norjalaisten tarpeisiin. Koneen ylärunkoon sivuvakaajien väliin sijoitetun irrotettavan järjestelmän lisääminen koneeseen oli vaativa operaatio.

Avautuessaan laskukiidossa jarruvarjo kohdistaa suuria voimia kiinnityspisteeseensä rungossa, jonka rakenteita on jouduttu vahvistamaan. Oman haastavuutensa on tuonut myös vaatimus hävittäjän stealth- eli häiveominaisuuksien säilymisestä. Jarruvarjon muotosuoja näkyy kyhmynä koneen takarungossa.

vellykket-test-orland Jarruvarjon käyttö mahdollistaa operaatiot myös heikommissa kiitotien kitkaolosuhteissa lyhentäen jarrutusmatkoja sekä parantaen ohjattavuutta liukkaalla säällä.

Jarruvarjosta on apua myös toimittaessa kovissa sivutuuliolosuhteissa tai hajautetuista tukikohdista maanteillä. Laskukiidon pituus lyhenee jarruvarjon käytöllä merkittävästi.

Norjan Ilmavoimien komentaja Tonje Skinnarland kommentoi Defence Newsille, että jarruvarjo ei toimi odotusten mukaisesti ja toimet ovat käynnissä kyvyn saamiseksi vaatimuksia vastaavalle tasolle.

Jarruvarjo on merkittävä apu ohjattavuudessa jäisillä kiitotiellä. Norjan Ilmavoimien kouluttaja Martin Tesli kommentoi Arizonassa Luken lentotukikohdassa Lentoposti.fi:lle, että jarruvarjosta on huomattava apu ja ohjattavuus on parempi, kuin aiemmalla F-16 -hävittäjällä.

F35_Norge_dragchute_2_kampflyprogrammetKoelentoja jarruvarjolla lennettiin Yhdysvalloissa mm. Kaliforniassa Edwardsin ja Alaskassa Eielsonin lentotukikohdissa vuosina 2017 ja 2018. Sen jälkeen lentokokeita on suoritettu myös Norjassa.

Defence Newsin mukaan Norjan asettama raja jarruvarjon vikaantumiselle on yksi tapaus 10 000 avautumista kohti. Sitä kuinka lähellä tai kaukana rajasta ollaan ei ole kommentoitu.

Jarruvarjo ei kuitenkaan täytä vaatimuksia ja edessä on muutoksia sekä itse varjoon ja sen kotelointiin.

Ratkaisua on jo kehitetty ja muokattua jarruvarjopakettia on koelennetty Norjassa vuoden 2019 aikana. Tarvittavia muutostöitä koelennetään sekä ilmassa, että maassa helmikuuhun 2020 saakka. Muutostöiden arvioidaan olevan valmiina käyttöön kesällä 2020. Norjan Ilmavoimat toivoo saavansa uuden versio käyttöön talvikaudelle 2020-2021.

bremseskjermLuotettavuusongelmat eivät kuitenkaan estä Norjaa saavuttamasta alustavaa operatiivista IOC-kykyään F-35A-hävittäjillä vuoden 2019 loppuun mennessä.

Norjan on määrä valvoa Islannin ilmatilaa maaliskuusta 2020 lähtien. Oman päivystysvalmiuden piiriin eli QRA (Quick Reaction Alert) käyttöön F-35A:t tulevat vuonna 2022.

Kaikkiaan Norja on tilannut 52 F-35A -konetta korvaamaan nykyisiä Lokcheed Martin F-16AM Fighting Falcon -hävittäjiä. Ensimmäiset kolme F-35A -konetta saapuivat Norjaan marraskuussa 2017 ja nyt koneita on maassa 15. Korvattavista F-16 -hävittäjistä ensimmäiset poistuvat vahvuudesta vuonna 2021.

Lockheed Martinin ja Norjan Ilmavoimien jatkokehittämä jarruvarjoratkaisu kiinnostaa muitakin. Myös Hollanti oli rahoittamassa kehitystä mutta ei ilmeisesti ole asentanut järjestelmää koneisiinsa.

Kiinnostusta on varmasti myös Suomen Ilmavoimissa, jonka HX-hankkeessa F-35 -hävittäjät ovat yhtenä vaihtoehtona. Norjan olosuhteet vastaavat hyvin pitkälti toimintaa myös Suomessa ja näin tarjolla on valmiimpi ratkaisu Suomen tehdessä päätöksiä uuden suorituskyvyn hankinnasta vuonna 2021.

Defence News: Norway’s F-35s have a problem with a unique piece of gear

Lue myös: