Lufthansa teki laajarunkokoneiden suurtilauksen Airbusilta ja Boeingilta

LH_A350-Lufthansa_2Lufthansa julkisti odotetun laajarunkolaivastonsa uudistukseen liittyvät suurtilaukset Airbusilta ja Boeingilta. Yhteensä 59 uutta Airbus A350-900- ja Boeing 777-9X-konetta tuovat huomattavia säästöjä yksikkökustannuksiin, polttoaineen kulutukseen ja lisäävät myös matkustusmukavuutta.

Lufhansan tilaus sisältää 34 Boeing 777-9X-konetta ja 25 Airbus A350-900-konetta sekä optiot 34 A350-koneesta.  Tilatut A350-900-koneet varustetaan Rolls-Royce Trent XWB 84 -moottorein ja 777-9X-koneet General Electricin GE-9X-moottorein. Listahinnoin tilauksen arvo on noin 14 miljardia euroa.

"Tämä investonti turvaa noin 13 000 tuhatta työpaikkaa yksin Lufthansalla sekä tuhansia työpaikkoja yhteistyökumppaneidemme palveluksessa", sanoi Lufthansan toimitusjohtaja Christoph Franz.

LH_7779X_1Ensimmäiset uudet A350-koneet liittyvät yhtiön laivastoon jo vuoden 2016 aikana. Boeingin 777-9X-ohjelma on käynnistymässä kuluvan vuoden aikana ja koneiden toimitukset alkaisivat kuluvan vuosikymmenen lopulla.

Uusilla koneilla korvataan pääsääntöisesti vanhentuvaa kalustoa. Nykyiset vanhat Boeing 747-400- ja Airbus A340-300-koneet korvataan vuoteen 2025 mennessä.

Lufhansan suunnitelmissa on tilauksen avulla vähentää laivastonsa lukuisia konetyyppejä sekä korvata olemassaolevaa kalustoa moderneilla nykypäivän matkustajakoneilla.


Uudet koneet säästävät

LH_Christoph_Franz_"Pienempi polttoaineen kulutus tarkoittaa vähemmän CO2-päästöjä sekä vähemmän melua. Tilatut koneet auttavat meitä tekemään jättimäisen harppauksen tehokkuudessa ja saavuttamaan 2 litran -luokan", iloitsi Franz.

Mikään muu lentokone kuin A350-900 tai 777-9X ei pääsen niin alhaiseen kerosiinin kulutukseen 100 kilometrin matkalla per matkustaja. Lufhansan mukaan uudet 59 konetta tulevat kuluttamaan keskimäärin 2,7 litraa kerosiinia 100 kilometrin matkalla per matkustaja.

Polttoainesäästö vanhempaan kalustoon verrattuna on 25 prosenttia ja samalla myös ympäristöjalanjälki pienenee. Yksikkökustannukset laskevat arviolta 20 prosenttia. Uusien moottoreiden avulla myös melun pitäisi vähentyä vähintään 30 prosenttia.


Jättimäinen konelaivasto

LH_A350-900_RR_1Lufthansa operoi 107 laajarunkokoneen laivastolla joista kymmenen on ultramoderneja A380-koneita ja yhdeksän 747-8-koneita sekä 18 A330-300-konetta. Lisäksi laivastossa on 48 A340- ja 22 747-400-konetta. Konserniin kuuluvilla tytäryhtiöillä Swissillä on 31 laajarunkokonetta ja Austrian Airlinesilla 12 laajarunkokonetta.

Lufhansan laivastossa on kaikkiaan 93 Boeingin ja 231 Airbusin valmistamaa matkustajakonetta. Laskettaessa yhteen kaikki Lufhansan tilaamat Airbusit optioineen päästää yhtä suurempaan lukuun eli 232 koneeseen.

Lufthansan tilaus nosti koko konsernin samalla Airbusin suurimmaksi lentoyhtiöasiakkaaksi. Lufthansa konserni on tilannut kaikkiaan 535 lentokonetta joista 397 on sen käytössä eri yhtiöissä.

LH_7779X_2Lufhansa tilasi aiemmin tänä vuonna 100 Airbusin kapearunkokonetta, jonka myötä yhtiö siirtyi kokoluokassa ainoastaan Airbus-operaattoriksi. Boeingilta Lufthansa on tilannut kuluvan vuoden aikana kuusi 777-300ER-konetta Swissille. Lisäksi Boeing toimittaa kuluvan vuoden aikana ensimmäisen viidestä 777F-rahtikoneesta Lufthansa Cargolle.