Airbusin ja Boeingin tuoreimmat markkinaennusteet seuraavan 20 vuoden lentokonekysynnästä ovat keskenään linjassa ja ennustavat edellisvuoteen nähden 4,1 - 4,5 prosentin kasvua. Markkinoiden arvo mitataan biljoonissa Yhdysvaltain dollareissa. Uusien koneiden lisäksi tarvitaan huimat 500 000 uutta lentäjää. 100-vuotisjuhliaan kuluvana vuonna viettävä Amerikkalaisvalmistaja Boeing ennustaa uudessa Current Market Outlook (CMO) -ennusteessaan maailman lentokonetarpeen olevan vuoteen 2035 mennessä 39 620 lentokonetta. Markkinoiden arvo olisi Boeingin laskelmien mukaan huimat 5,9 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria. "Huolimatta viimeaikaisista tapahtumista taloudessa ilmailusektori jatkaa kasvuaan pitkällä aikavälillä ja maailman lentokonelaivasto kaksinkertaistuu", kommentoi Boeingin markkinoinnista vastaava apulaisjohtaja Randy Tinseth. Eurooppalaisvalmistaja Airbusin vastaava Global Market Forecast (GMF) ennustaa vuosien 2016-2035 välille tarvetta 33 000 uudelle yli 100 paikkaisella matkustaja- ja rahtikoneelle (yli 10t). Markkinoiden arvoksi Airbus laskee 5,2 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Airbus arvioi maailman lentokoneiden määrän tuplaantuvan nykyisestä 19 500 lentokoneesta lähes 40 000 lentokoneeseen vuoteen 2035 mennessä. Kaikkiaan 13 000 matkustaja- ja rahtikonetta korvataan samalla aikavälillä uusilla polttoainetehokkaammilla koneilla. “Kiihdytämme tuotanto johtavien tuotteidemma osalta vastataksemme markkinakysyntään, jonka lisäksi kehitämme asiakaspalveluamme edelleen", sanoo Airbusin asiakasjohtaja John Leahy.
Kasvu siirtyy jättikoneista pienempiin Lentokoneiden kysyntä jättikoneiden osalta on laskussa ja kysyntä on siirtynyt pienempiin lajaarunkokoneisiin. Sekä Airbusin, että Boeingin jättimäiset A380 ja 747-8 -koneet ovat jääneet pienempien laajarunkojen varjoon eikä uusia tilauksia ole tullut odotetusti. Boeing on jo jatkanut siirtymistään jättikoneista kohti pienempiä laajarunkoisia kuten 787, 777 ja 777X. Airbus sen sijaan uskoo edelleen A380-koneen tarjoamiin mahdollisuuksiin ruuhkautuvilla lentokentillä. Sen tarjoama kapasiteetti voisi korvata kaksi erillistä lentoa. Erityisen kovaksi kasvu nähdään kapearunkoisten markkinoilla, jossa tarvitaan entistä suurempia koneita. Boeingin mukaan kasvun takia seuraavan 20 vuoden aikana markkinoille tarvitaan 28 140 uutta kapearunkokonetta. Airbus puolestaan arvioi tarpeen olevan 23 500 lentokonetta, joista Aasian ja Tyynenmeren alueelle menisi jopa 39 prosenttia toimituksista. Laajarunkoisten osalta konetarve menee toisinpäin ristiin. Boeingin ennusteen mukaan laajarunkoisia tarvitaan 9100 koneen verran ja suurin aikaväli nykyisen laivaston korvaamiseen ajoittuu vuosien 2021 ja 2028 välille. Airbus puolestaan arvio tarpeen suuremmaksi ja konemäärä olisi 9500. Niistä 46 prosenttia menisi Aasian ja Tyynenmeren alueelle. Laajarunkokoneiden markkinat edustavat rahallisesti yli puolta koko markkinan kasvusta. Rahtikoneiden osalta vuosittaisen ksavun ennustetaan olevan 4,2 prosenttia. Boeing arvioi markkinatarpeen olevan 930 uuden rahtikoneen verran ja matkustajakoneista konvertoitaisiin kaikkiaan 1440 rahtikonetta. Airbus puolestaan uskoo markkinakysynnän olevan 645 rahtikonetta sekä sen päälle tulevat konversiot. Molemmat valmistajat tarjoavat rahtikonversiota. Boeingin tuote on BCF (Boeing Converted Freighter) ja Airbusin P2F (Passeger to Freighter). Lisääntyvä lentokonemäärä kasvattaa tarvetta myös uusille lentäjille ja mekaanikoille. Seuraavan 20 vuoden aikana tarvitaan huimat 560 000 uutta lentäjää ja 540 000 mekaanikkoa lentämään ja huoltamaan lentokoneita. Lentokonevalmistajat ovat pyrkineet avaamaan uusia koulutuskeskuksia ympäri maailmaa auttamaan kasvutarpeen vaatiman henkilöstön kouluttamisessa.
|
|||