Helsinki-Malmin lentoasema on yli 36 000 laskeutumisellaan Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä ja tärkein lentäjien koulutuskeskus. Kyseessä on myös ainoa suomalainen, vapaalla aikataululla palveleva kansainvälinen lentoasema 150 km säteellä pääkaupunkiseudusta. Euroopan komissio ja parlamentti ovat ilmaisseet huolensa liikelentoja ja yleisilmailua vapaalla aikataululla palvelevan kiitotiekapasiteetin riittävyydestä tulevaisuudessa, sillä Euroopan lentoliikenteen arvioidaan kasvavan voimakkaasti lähivuosikymmeninä.
"Nyt aktiivisimmin asiassa näyttää toimivan Helsingin kaupungin virkamieskunta ja erityisesti kaupunkisuunnitteluvirasto. He kertovat pyrkivänsä näin tulkitsemaan Helsingin tahdon asiassa. Helsingin kaupunki on esittänyt jo ennen julkista kaavatyötä valtiolle pyynnön lopettaa valtion toiminnot kentällä. Kiire tuntuu olevan hirmuinen”, ihmettelee Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen.
”Tällä kertaa hankkeen käynnistäjäksi tuli maaliskuussa 2014 silloinen liikenneministeri Merja Kyllönen, jolle oli annettu yksipuolisia, epätäydellisiä ja jopa vääriä tietoja kentän käyttömääristä ja merkityksestä ilmailulle. Virheellisiä tietoja on esitetty myös puolueiden kannanotoissa sekä lautakunta- ja valtuustoesittelyissä. Valitettavasti suurin osa päätöksentekijöistä ei ole ehtinyt tai halunnut tutustua tosiasioihin eikä vierailla kentällä tutustumassa sen toimintaan”, jatkaa Hyvönen.
Malmin lentoaseman ystävien mukaan näiden toimijoiden kokonaisvaikutus kentän kokonaisliikennemääriin olisi noin 15 prosenttia. Lopulle 85 prosentille kentän liikenteestä tai muille ilmailutoimintoja tukeville yrityksille ei ole osoitettu elinkelpoista korvaavaa paikkaa, vaikka se on ollut valtion johdonmukaisesti edellyttämä ehto kentästä luopumiselle koko 2000-luvun.
”Vetoamme nyt päättäjiin, jotta tämä hulluus saadaan loppumaan ja tarkastellaan yhteiskunnan kokonaisetua. Eduskuntavaalien yhteydessä asiasta keskusteltiin paljon, ja nyt on aika lunastaa lupaukset. Valtiolla on oikeus ja velvollisuus käsitellä asia ilmenneiden tosiasioiden perusteella sekä Malmin ilmailullisen että historiallisen arvon takia”, päättää Hyvönen. Lue myös aiheeseen liittyviä aiempia uutisia:
|
|||




