MLY on antanut vastaselityksensä KHO:lle 10. elokuuta 2018. Kaupunki on esittänyt valitusten tutkimatta jättämistä niiltä osin, kuin ne kohdistuvat päätöksen tarkoituksenmukaisuuteen. MLY:n kertoo sen tekemän valituksen olevan kokonaisuutenaan laillisuusperusteinen. MLY huomauttaa valituksessaan mm. että valtioneuvoston päätös, jonka perusteella se siirtää omat toimintonsa pois alueelta, on eri asia kuin päätös lentotoiminnan lakkauttamisesta. Valtio ei ole päättänyt siviililentotoiminnan lakkauttamisesta. “Julkisen talouden suunnitelma 2015-2018” on oikeushierarkiassa lakia, asetusta, myönnettyä lentopaikan pitolupaa tai myönnettyä ympäristölupaa alempiarvoinen päätös.
Mikäli korkein hallinto-oikeus katsoisi tulevassa päätöksessä, että voimassa olevan ympäristöluvan suoja toiminnan jatkuvuudelle voi lakata hyväksyttyyn “julkisen talouden suunnitelmaan” perustuen, oli MLY:n mukaan tällaisella päätöksellä jopa merkittävä ja pysyvä oikeusvaikutus kaikkien ympäristöluvan haltijoiden oikeuksiin.
MLY:n antama vastaselitys kokonaisuudessaan (PDF-tiedosto). Vilkas lentoasema ja merkittävä kulttuuriperintökohde Malmin lentokenttäyhdistyksen alaisuudessa toimivan lentopaikan vuokrasopimus on nykyisellään voimassa vuoden 2019 loppuun saakka. Kulttuuriperintöjärjestö Europa Nostra Finland valitsi Helsinki–Malmin lentoaseman Suomen uhanalaisimmaksi kulttuuriperintökohteeksi jo vuonna 2015. Heinäkuussa 2018 Ympäristöministeriö ja Museovirasto kertoivat Malmin lentoaseman olevan mukana suomalaisten antamalla listalla UNESCO:n maailmanperintökohteeksi. Museovirasto muodostaa annetuista ehdotuksista kansallisen aieluettelon, joka toimitetaan Unescon maailmanperintökeskukselle. Suomen päivitettyyn aieluetteloon valintaan korkeintaan neljä kulttuuri- tai luonnonperintökohdetta. Unescon maailmanperintösopimuksen tavoitteena on yleismaailmallisesti arvokkaimman kulttuuri- ja luonnonperinnön säilyttäminen ja hoitaminen ihmiskunnan yhteisenä perintönä. Malmin lentoaseman ystävät ry pyrkii säilyttämään ainutlaatuisen kulttuurikohteen ja myös siihen, että Helsinki sallisi lentotoiminnan jatkumisen Malmin lentoasemalla. Helsingin kaupungilla on kaavoittajana iso vastuu kovassa kehitysvaiheessa olevan ilmailun osalta pääkaupungin alueella.
|
|||