Paikalla oli omilla osastoillaan myös maamme suurimmat lentokoulut eli Suomen ilmailuopisto, Patria Pilot Training, Salpauslento ja BF-lento. Isoilla osastoilla mukana olivat myös Ilmavoimat ja Suomen Ilmailumuseo. Tilausta tällaisille lyhyille elämyslennoille on selvästi olemassa. Malmilla useat operaattorit tarjoavat niitä halukkaille myös ympärivuotisesti. Maanäyttelyssä päivystänyt Scanwingsin CitationJet CJ2+ -suihkukone joutui poistumaan tapahtumasta jo lauantaina kiireelliselle ambulanssilennolle. Myös The Yakovlevs -duo perui osallistumisensa moottoriongelmien takia.
Esityksen alkaessa ATR odotti poistumisvuoroaan näytöksestä kohti Helsinki-Vantaata moottorit käyden, mutta sammutti ne tarjoten siten rauhallisemman äänimaiseman Hurricanelle. Finlandiaa kuitenkin soitettiin jälleen. Lapsiperheetkin muistettu
Suomen Ilmailukaupan lennokit olivat myös pikkuväen suosiossa ja näytöksen tauolla moni heittelikin niitä Malmin lentoaseman nurmialueillla. Laskuvarjohypyn vapaapudotusta sai lyhyenä versiona kokeilla hypyllä tornista ilmapatjalle, josta oli tarjolla myös lasten versio. Lapsiperheet jäivät kuitenkin kaipaamaan tapahtumalta yleisön joukossa pyörivää maskottia. F Ruokakojuja alueella oli riittävästi ja monipuolisesti eikä jonoja ollut kuin hetkittäin. Myös lentoasemarakennuksen Gate1-ravintola palveli tarjoamalla noutopöydästä lounasta 10 euron hintaan. WC-tilat oli mitoitettu reilusti eikä suurikaan yleisömäärä aiheuttanut jonottamista. Formula 1 ja konsertteja
Ohjelmassa oli myös Formula 1 -näytösajoa, jossa Jaguar R4:n oli määrä esittäytyä kiitotiellä. Kyseessä oli Mark Webberin kisa-auto vuodelta 2003. Autossa oli kuitenkin valitettavia ongelmia molempina päivinä. Sunnuntaina sentään kiihdyteltiin kiitotiellä mutta äänimaailma ja suorituskyky eivät päässeet esille autossa ilmenneiden ongelmien takia. Malmin lennonjohto teki viikonloppuna pitkää päivää tornissa pyörittäessään koko ajan muuttuvaa lento-ohjelmaa sekä suurta määrää helikoptereita ja Flyben ATR-koneen yleisölentoja. Järjestäjän mukaan viikonloppuna paikalla 50 000 katsojaa Sunnuntaipäivä valkeni aurinkoisena ja yleisöä oli huomattavasti suurempi määrä. Järjestäjien mukaan paikalla olisikin kahtena päivänä käynyt yhteensä yli 50 000 katsojaa. ”Lauantaiaamun ja aamupäivän sateinen keli todennäköisesti verottivat kävijämäärää jonkin verran, mutta tänään sunnuntaina sää oli lämmin ja aurinkoinen aamusta iltaan ja väkeä riitti. Erityisen kiva oli huomata kuinka paljon paikalle saapui perheitä, isiä ja äitejä lapsineen. Viikonlopun kokonaiskävijämäärä oli noin 51 000 henkeä, johon olemme tyytyväisiä”, toteaa Finland International Airshow –tapahtuman promoottori Kalle Keskinen.
Finland International Airshown järjestäjät lupailivat ensimmäisessä lehdistötilaisuudessa lentonäytöksestä Malmille jokavuotista tapahtumaa. Lentoaseman tulevaisuus on kuitenkin uhattu ja lähivuodet näyttävät, jääkö Helsinkiin enää näyttämöä vastaavalle tapahtumalle. Kysyntää sellaiselle mitä ilmeisemmin on. ”Edellisen kerran järjestimme suuren ilmailutapahtuman Malmin lentoasemalla viisi vuotta sitten vuonna 2009. Nyt tavoitteemme on järjestää seuraava Airshow jo vuoden kuluttua elokuussa 2015”, Keskinen ilmoittaa.
Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja tapahtumasta:
|
|||