Mitsubishi havittelee Bombardierin CRJ-ohjelmaa

CRJ-koneetBombardierin CRJ-regionaalikoneohjelman tulevaisuus on yhä auki. Jo pitkään jatkuneissa Mitsubishi Heavy Industries (MHI) ja Bombardierin välisissä keskusteluissa ei ole edetty. Ratkaisua ei nähtäne tälläkään viikolla Pariisin ilmailunäyttelyssä.

MHI on jo aiemmin vahvistanut kiinnostuksensa sekä edenneen neuvotteluvaiheeseen hankkiakseen Bombardierin CRJ-regionaalikoneohjelman omistukseensa. MHI ei kerro tarkemmin neuvotteluiden vaiheesta vaan vetoaa kilpailusäännöksiin. Päätöksiä ei siis kuitenkaan ole vielä tehty.
Bombardier puolestaan kertoo selvittävänsä vaihtoehtoisia strategisia ratkaisuja CRJ-ohjelmalleen ja myöntää neuvottelevansa Mitshubishi Heavy Industriesin kanssa aiheesta.

 Bombardier on jo aiemmin myynyt C series -matkustajakoneohjelmansa Airbusille, jota markkinoidaan nykyisin Airbus A220-koneina. Tätä aiemmin yhtiö kauppasi Q400-potkuriturbiikoneohjelmansa sekä de Havilland -tuotemerkin.
 
CRJ-ohjelman myynnin toteutuessa Bombardierin laajan portfolioon jäisi lentokoneteollisuuden osalta enää liikesuihkukoneet. Niistä yhtiön uusin lippulaiva on Bombardier Global 7500.
 
Bombardier CRJ-ohjelmaan kuuluu 50-104 -paikkaisia koneita. Niistä suurin on 104-paikkainen CRJ-1000. Suomessa Bombardier CRJ-900 -koneilla lentää Cityjet, joka operoi SAS:n lentoja.

Lue myös: