MHI keskittyy kauppojen myötä entistä enemmän regionaalikonepuolelle ja niiden asiakastukeen. Osto täydentää yhtiön nykyistä regionaalikoneosaamista. Kauppahinta on 550 miljoonaa dollaria, jonka mukana japanilaisyhtiö saa vastattavakseen 200 miljoonan velat. Kauppaan kuuluu myös Bombarderin RAPSRO (Regional Aircraft Securitization Program)-rahoitusohjelma, jonka arvo on noin 180 miljoonaa dollaria. Bombardier CRJ-ohjelmaan kuuluu 50-104 -paikkaisia koneita. Niistä suurin on 104-paikkainen CRJ-1000. Koneita on tilattu kaikkiaan 1950 ja toimittamatta on edelleen viitisenkymmentä CRJ-900 -konetta. Juuri 90-paikkainen CRJ-900 on ollut nykyversioista suosituin kone. MHI:n ja Bombardierin välisen kaupan odotetaan toteutuvan viimeistään vuoden 2020 ensimmäisen puoliskon aikana. Toteutuakseen kauppa vaatii vielä erilaisia viranomaishyväksyntöjä. MHI:n strategiana on laajentaa toimintaansa lentokonemarkkinoilla maailmanlaajuiseksi toimijaksi ja keskittyä lähivuosina erityisesti Pohjois-Amerikan markkinoille.
Nykyinen CRJ-tuotanto jatkuu edelleen Kanadassa Quebecin Mirabelissä. Bombardier jatkaa komponentti- ja varaosatukea sekä valmistaa tilatut CRJ-koneet MHI:n puolesta. Nykyisen CRJ-ohjelman tuotannon odotetaan päättyvän vuoden 2020 jälkimmäisellä puoliskolla.
Bombardier ei siis enää jatkossa toimi kaupallisen ilmailun puolella, mutta tuotevalikoimassa on edelleen liikesuihkukoneita, joiden nykyinen lippulaiva on Global 7500. Lue myös:
|
|||