Mitsubishi Regional Jet nimettiin uudelleen - ensimmäinen SpaceJet toimitetaan vuonna 2020

IMG-20190618-WA0001Mitsubishi Aircraft Corporation nimesi uudelleen yhtiön MRJ-regionaalikoneohjelman juuri Pariisin ilmailunäyttelyn alla. Pahasti myöhässä oleva japanilaisen lentokonehankkeen kaupallinen nimi on jatkossa Mitsubishi SpaceJet.

Mitsubishin regionaalikonemarkkinoille suunnattu Mitsubishi MRJ90 on jatkossa kaupalliselta nimeltään SpaceJet M90. Pienemästä MRJ70-koneesta venytetty versio sai nimekseen SpaceJet M100.

IMG-20190618-WA0000Tieltä väistyneen MRJ70 -koneen pohjalta kehitetyn M100 -koneen markkinat ovat erityisesti Yhdysvalloissa, jossa ns. työpaikkoja suojaavat scope-lausekkeet rajoittavat syöttöliikennekoneiden paikkalukuja. Sisäisiä lentoja operoivista regionaalikoneista 44 prosenttia on alle 100-paikkaisia.

M100 on optimoitu 65-76-paikkaiseksi mutta se voidaan tarvittaessa muuntaa maailmanmarkkinoille jopa 88-paikkaiseksi. Uusi M100 -kone on 1,1 metriä pidempi kuin aiempi MRJ70, mutta hieman epäloogisesti 1,3 metriä lyhyempi kuin M90. Suuremman M90-koneen matkustamoon voidaan asentaa 76-92 matkustajaistuinta.

SpaceJetin matkustamon korkeus on 202 cm ja halkaisija 276 cm. Matkustajaistuimet ovat 2+2 konfiguraatiossa ja niiden leveys on 18,5 tuumaa eli 47 cm. Matkatavarahyllyille on mahdollista asettaa maksimissaan 58cm x 37cm x 25cm -kokoinen vetolaukku.

Yhdysvallat on regionaalikoneiden suurin markkina ja sitä hallitsevat nykyisin Bombardier ja Embraer.  Kaikkiaan 63 prosenttia USA:n kentistä on sellaisia, joille operoidaan ainoastaan regionaalikoneilla. Vuonna 2018 Yhdysvalloissa avattiin yli 110 uutta reittiä juuri regionaalikoneilla.

MRJ_kabiiniJapanilaisvalmistajan mukaan markkinoilta puuttuu uusia innovaatioita, joita SpaceJet tarjoaa. Mitsubishin mukaan USA:ssa lentää yli 1800 regionaalikonetta, joista reilut 1100 on jo yli 12 vuoden ikäisiä.

Ne ovat Mitsubishin mukaan uusimisen tarpeessa mm. korkeiden operointikustannusten takia. Myös matkustusmukavuus on kärsinyt, kun istuimet sekä matkatavarahyllyt eivät vastaa enää nykyvaatimuksiin.

SpaceJet-koneiden sanotaan olevan yksi ratkaisu myös Yhdysvaltain lentäjäpulaan. Suurempi kolmiluokkainen regionaalikone kuljettaa pienemmällä laivastolla ja vähemmällä ohjaajatarpeella saman määrän matkustajia.

Japanilaisvalmistaja on kehittänyt konettaan viime vuosina merkittävästi yhteistyökumppaneidensa kanssa saadakseen koneelleen tyyppihyväksynnän. Sitä varten on aloitettu koelennot Yhdysvaltain Moses Lakessa yhdessä Japanin ilmailuviranomaisen JCAB:n ja Yhdysvaltain FAA:n kanssa. Ensimmäinen SpaceJet M90 on määrä toimittaa vuonna 2020. Avausasiakas on japanilainen All Nippon Airways (ANA).

IMG-20190618-WA0003Mitsubishi esittelee Pariisin ilmailunäyttelyn maanäyttelyssä ja osastollaan SpaceJet M90 -konetta sekä M100 -koneen matkustamoa. SpaceJet M100 -ohjelma tullaan julkaisemaan myöhemmin kuluvan vuoden aikana.

Japanilaisvalmistajan mukaan puhtaalta pöydältä kehitetyt M90 ja M100 -koneet tarjoavat merkittävää vähennystä päästöihin ja lentomeluun. Konetyyppi ylittää kaikki ICAO:n viimeisimmät CAEP/8 ja Chapter 14 -ympäristöstandardit. Yhtiö puhuukin tuotteidensa olevan regionaalikoneiden neljäs aalto siinä missä uudelleenmoottoroitu Embraer E2 olisi edellistä sukupolvea.

IMG-20190618-WA0002Mitsubishi MRJ:n ensilento tapahtui syksyllä 2015. Koelentoja on lennetty Japanin ohella Yhdysvalloissa. Koneita on tässä vaiheessa rakennetttu kaikkiaan kahdeksan. M90 ja M100 -versioiden lisäksi Mitsubishi on väläytellyt mahdollisuutta myös suuremmasta M200 -koneesta.

Spacejet-koneiden kantama on 2000 merimailia ja valmistajan mukaan niillä voidaan operoida 99 prosenttia nykyisistä regionaalikoneiden reiteistä. Pariisista voitaisiin lentää suoraan esimerkiksi Moskovaan, Reykjavikiin tai Ankaraan.

Nykyisiä M90 -koneita on tilattu 243 ja optioita on 194 koneen verran.