MHI:n uusi keskipitkän aikavälin liiketoimintasuunnitelma kattaa tilikaudet 2021-2023, joiden aikana investoidaan reilut 1,4 miljardia euroa energiantuotantoon ja muihin liikkuvuus- sekä logistiikkahankkeisiin. Vaikka samalla ilmailupuolen hankkeiden rahoitusta leikataan koronaviruspandemian takia tullaan siihen panostamaan edelleen pitkällä aikavälillä. Kaupalliseen ilmakuljetukseen liittyvän tuotannon kysyntä on romahtanut ja sen arvioidaan olevan 50% tasolla aiemmasta vielä vuonna 2022. Ilmailualan kysynnän niin lentokoneen osien kuin kapearunkokoneidein osalta odotetaan MHI:n arvioiden mukaan kuitenkin elpyvän vuonna 2024 tai tilikauden 2024 aikana. MHI toteaa, että markkinatilanteen takia sille ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin keskeyttää väliaikaisesti suurin osa Mitsubishi SpaceJet -lentokoneen kehitystyöstä. Ainoastaan tyyppihyväksyntään tähtäävän dokumentaation tekemistä jatketaan. Lisäksi selvitetään kehityssuuntia ja arvioidaan ohjelman uudelleen käynnistämistä. Muutoksilla yhtiö kertoo säästävänsä noin miljardi euroa. SpaceJetin eli Mitsubishi MRJ90 -ohjelman koelentoja on lennetty Japanin lisäksi neljällä koneella Yhdysvaltain Moses Lakessa. Konetyyppiä haluttaisiin kovasti Yhdysvaltain markkinoille, jonka takia Mitshubishi osti myös Bombardierin CRJ-konehankkeen, jonka se ajaa valmistuksen osalta alas.
Mitsubishin ostaman CRJ-konehankkeen osalta laajennetaan jostavien huoltoratkaisuiden tarjoamista sekä kehitetään huoltopalveluja myös muille kuin CRJ-koneille. Siviilikonehankkeiden kehitysosaamista siirretään henkilöresurssien osalta puolustusteollisuushankkeiden pariin, sillä MHI aloittaa Japanin seuraavan sukupolven hävittäjän kehityshankkeen. Maailmanlaajuisesti MHI vähentää eri liiketoiminta-alueille ilmailu mukaanlukien noin 2000 työntekijää ja uudelleensijoittaa kotimarkkinoilla 3000 työntekijää. Lue myös:
|
|||