Uusi tilaussopimus allekirjoitettiin Naton huippukokouksen yhteydessä Haagissa 24. kesäkuuta 2025. Naton on määrä vastaanottaa nyt tilatut A330 MRTT -ilmatankkauskoneet vuosina 2028 ja 2029.
MMU-yksikön (Multinational MRTT Unit) operoimien koneiden päätukikohta on Eindhoven ja toinen tukikohta sijaitsee Kölnissä. Ilmatankkauskoneita operoi monikansallinen joukko lentäjiä, matkustamohenkilökuntaa sekä teknistä henkilöstöä.
MMF-ohjelma on perustettu vuonna 2016, ja se sen piirissä ovat Belgia, Tšekki, Saksa, Luxemburg, Alankomaat ja Norja. Suomi, Ruotsi ja Tanska allekirjoittivat kesäkuussa 2025 aiesopimuksen liittymisestä MMF-ohjelmaan. Nyt samaan aikaan tilaussopimuksen kanssa Ruotsi ja Tanska ovat liittyneet MMF-ohjelman jäseniksi.
Koneen 111 tonnin vetoiset polttoainetankit mahdollistavat erittäin pitkät tehtävät Euroopassa ja sen ulkopuolella.
A330 MRTT -ilmantakkerin takarungossa sijaitsee 17-metrinen Aerial Refuelling Boom System (ARBS) -ilmatankkauspuomi. Sen lisäksi molempien siipien alle tulee myös letku ja kori -menetelmän Cobham 905E -ilmatankkaussäiliöt (ns. Hose and Drogue -menetelmä).
Ilmatankkauskontakteissa polttoainetta voidaan jakaa jopa 3600 kg minuutissa. Polttoainekuorman avulla voidaan toteuttaa esimerksi tehtävä, jossa lennetään neljä hävittäjää 3600 merimailin eli 5800 kilometrin päähän. Vastaavasti 20 tonnin hyötykuormaa kuljettaessa neljä hävittäjää voidaan siirtolentää noin 4500 kilometrin päähän.
A330 MRTT on ensimmäinen ilmatankkauskone, joka on hyväksytty automaattisiin A3R-ilmatankkauksiin (automatic air-to-air refueling). Kaikkiaan 17 asiakasta on tilannut Airbus A330 MRTT koneita yhteensä 84 kappaletta.
Lue myös:
|
|||