Norra laajentaa maapalvelutoimintojen tarjontaa Helsinki-Vantaalla - rekrytoi lisää henkilökuntaa

Norra_Rosten_2Nordic Regional Airlines (Norra) laajentaa maapalvelutarjontaansa ja käynnistää uusien työntekijöiden rekrytoinnit. Uuden palvelusopimuksen myötä Norra laajentaa maapalveluitaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla miehistönkuljetuksen, jään- ja lumenpoiston ja sekä moottoreiden sulatuspalveluiden parissa.

Norran maapalvelutoiminnot viettävät jo kymmenettä juhlavuottaan, sillä toiminta käynnistyi vuonna 2013 Flybe Finland Ground (FFG) -nimellä. Maapalveluiden toimintojen painopiste on nykyisellä nimelläkin entisellään eli yhtiön omia lento-operaatioita tukevien palvelujen kehittämisessä.

"Maapalvelutoiminnot aloitettiin kymmenen vuotta sitten toukokuussa 2013 miehistönkuljetuksella, jota hoidamme edelleen. Toimintaa laajennettiin catering-palveluihin miehistöruokailun osalta vuonna 2017, 2019 perustettiin jäänpoistotoiminta ja vuonna 2020 käynnistettiin määräysten muuttuessa ohjaamoiden desinfiointipalvelu", kertoi Norran maapalveluiden johtaja Janne Rostén Lentoposti.fi:lle.

Norra_Rosten_1Norra pääsi 15. toukokuuta 2023 sopimukseen Finnairin kanssa talvitoiminnoista, jotka laajenevat tulevalle talvikaudelle ja samalla aloitetaan myös Finnairin miehistökuljetukset. Uuden kahden vuoden mittaisen sopimuksen myötä Norra nousee entistä merkittävämmäksi maapalvelutoimijaksi Helsinki-Vantaalla.

"Kilpailutus oli pitkä ja lopputuloksena tulemme painottamaan toimintaamme jäänpoistoon remote-jäänpoistoalueilla ja lisänä mukaan tulee myös asematasotoimintaa. Sen osalta merkittävämpänä ovat lumenpuhallukset. Ensi talvena jäänpoistonesteen eli glygolin kulutusta pyritään vähentämään Helsinki-Vantaalla monen vuoden jälkeen puhaltamalla lunta pois lentokoneiden päältä ennen jäänpoistoa", avasi Rostén.

Norra_pesullaNorra suorittaa siis tulevalla talvikaudella Finnairin lentojen osalta siipien, rungon ja vakaajan lumenpuhallusta asematasolla jo ennen muiden maatoimintojen kuten kuormauspalveluiden saapumista lentokoneelle.

Lumen puhaltaminen vähentää jäänpoistopaikalla tarvittavan jäänpoistonesteen tarvetta merkittävästi. Ratkaisu vähentää myös viiveitä sekä päästöjä, sillä se leikkaa jäänpoistokäsittelyyn tarvittavaa aikaa ja sen myötä myös lentokoneen polttoaineen kulutusta maassa.

Samalla myös jäänpoistopaikkojen ruuhkat vähenevät käsittelyn nopeutuessa. Helsinki-Vantaalla on lisäksi käytössä myös ns. ristiinpesupalvelu eli ruuhkahuippuja tasataan jonojen osalta palvelun piiriin kuuluvien lentoyhtiöiden osalta eri toimijoiden hoitamilla jäänpoistopaikoilla.

Norra_deice_1Vastaavia lumenpuhallusratkaisuja on ollut käytössä jo yli kymmenen vuoden ajan ja niitä on käytetty maailmalla laajasti. Puhalluskalustoon ja sen toimintaan onkin tutustuttu ulkomailla. Sopivat laitteet ovat olleet käytettävissä Helsinki-Vantaalla vuodesta 2019 lähtien, mutta niiden käyttö ei kuitenkaan ole aiemmin ollut sallittua. Prosessin koekäyttö toteutettiin maalis- ja huhtikuussa 2023, jonka myötä sille saatiin Finavian hyväksyntä.

Puhaltaessa lumikuorma leviää ja hajoaa laajasti asematasolle eikä se kinostu estämään muita maatoimintoja. Puhallukset toteutetaan siipien etureunan tasalta taaksepäin, jolloin lumikuorma ei kohdistu matkustajasiltoihin.

Norra_lammitinNorra suorittaa jatkossa myös Embraer-kaluston moottoreiden jäänsulatukset. Käytössä on olemassa olevat sulatuslaitteet, joita on kehitetty Norran tarpeisiin quick-loading deicing uniteilla.

Niiden avulla voidaan ennakoida työtä, kun sulatussovittimet voidaan asentaa moottoreiden ilmanottoaukkoihin jo ennalta. Ne levittävät lämmön ympäri moottoria ilman, että ilmaletkua tarvitsee siirtää operaation aikana. Tämän jälkeen voidaan nopeasti ja sujuvasti siirtää lämmityslaitetta moottorilta ja koneelta toiselle.

Norra_autotNorralla on käytössä nopean siirron mahdollistava puhallinlaitteeseen asennettu ohivuotoventtiili sekä erilainen kevyemmin käsiteltävä ja pieneen tilaan taipuva letku. Letkut paineistettuna laitetta ei nimittäin voi siirtää. Ohivirtausventtiilin käyttö mahdollistaa paineen poistamisen letkusta ja laitteen tehokkaan käytön. Näin käytettäessä laitetta ei tarvitse toiminnan välillä jäähdyttää eikä sammuttaa ja uudelleenkäynnistää sekä lämmittää sulatusta varten toisella koneella. Yhden Embraer-koneen moottorin sulatus kestää noin 15-20 minuuttia.

Norra_catering_insideVastaavia kaluston kehityshankkeita Norralla on toteutettu myös catering-autokalustoon sekä miehistönkuljetusautoihin. Niihin on tehty cateringtrollien ja kuumavesiastioiden käsittelyä helpottavia ratkaisuja. Kuumaa vettä on tarjolla autoissa vaikka ne olisivat liikkeessä koko päivän. Tämä tuo toimintoihin tarvittavaa joustavuutta.

Miehistönkuljetukset ovat myös iso osa-alue, joilla kuljetetaan miehistöjä asematason ulkorivien seisontapaikoille. Tämä toiminto on murroksessa, kun Finnairin miehistöt kokoontuvat nykyisin pääosin suoraan lentokoneilla ja sama saattaa olla edessä myös Norran miehistöjen osalta. Norran lennot ovat kuitenkin usein asematason ulkorivin paikoilla.

Norra_crewtransport_insideVaikka maatoiminnot laajenevat eivät investoinnit ole suuret. Finnair nimittäin solmi vuonna 2021 pitkäaikaisen strategisen yhteistyön TCR:n kanssa maakaluston toimittamisesta yhtiön käyttöön, joka mahdollistaa tarvittavan kaluston kuten kahden uuden jäänpoistoauton saannin. Tämän yhteistyön lisäksi Norralle on tilattu kaksi uutta vetoautoa lämmittimille.

"Aloitamme uuden henkilöstön rekrytoinnit keskiviikkona 17. toukokuuta ja tarve on kaikkiaan 18 työntekijälle. Tarve alkaa elokuusta 2023 lähtien. Olemme ajoissa liikkeellä, sillä  edessä on lupamenettelyt ja koulutukset, jotta ollaan valmiina talvikauden alusta lähtien", kertoi Rostén.

Norra_logoNorra palkkaa maapalveluihin tulevia ground controllereilta, jotka ovat moniosaajia. Heidän perustyökuvaansa kuuluu miehistönkuljetus- sekä miehistöruokailutoiminnot. Sen jälkeen moniosaajuuden kautta mukaan tulevat catering- ja jäänpoistotoiminnot.

Vuorolistalla saattaa siis olla yhtenä päivänä esimerkiksi miehistönkuljetuksia, toisena jäänpoistoa tai moottorin sulatuksia. Näin tarjolla on vaihtuvuutta työnkuvaan, joka samalla tuo joustavuutta henkilöstön käyttöön.

Omiin maatoimintoihin panostaminen nähdään Norralla sijoituksena tulevaan. Ulkoistettujen pitkien sopimusten osalta toiminnan tason on huomattu laskevan ja hinnan samalla nousevan. Oman palvelun laatua on myös nopeampi kehittää ja mahdollisiin laadullisiin puutteisiin päästään kiinni nopeasti.

Rekrytoinnin valmistuessa Norran maapalvelutoimintojen operatiivisella puolella työskentelee 49 henkilöä sekä viisi henkilöä työnjohdollisissa tehtävissä. Rekrykampanja käynnistyy Norran verkkosivustolla sekä sosiaalisessa mediassa 17. toukokuuta 2023.

Lue myös: