Norwegian odottaa saavansa NAI:lle liikennöintiluvan myös Yhdysvaltain liikenneministeriöltä (DOT) Open skies -sopimuksen mukaisesti kuten Norwegian sai ETA-maan lentotoimintaluvallakin. Muutoksena on ainoastaan AOC:n siirtyminen Norjasta EU-valtioon. NAI:n saatua operointiluvat Irlannilta se täyttää myös Open Skies -sopimuksen vaatimukset. Ensimmäinen Dreamliner on huoltotauon aikana siirretty Irlannin Dublinista toimivaan Norwegian Air Limitediin. Muiden kaukoliikennekoneiden siirto tehdään vaiheittain. Valvova viranomainen on jatkossa Irlannin ilmailuviranomainen IAA. Norwegianilla on tilauksessa yli 260 lentokonetta ja se laajentaa verkostoaan kovaa vauhtia. Uusi lentotoimintalupa ja EU-alueen operaattorilupa mahdollistavat Euroopan Unionin liikennöintioikeuksien käytön. Yhtiö operoi kaukolentoja Skandinavian pääkaupungeista useisiin kohteisiin Yhdysvalloissa ja Bangkokiin Thaimaahan.
Norwegian kiistää työehtojen kiertämisen Norwegian kiistää siirtävänsä toimintoja Irlantiin halvempien työehtojen perässä. Toimintaa harkittiin yhtiön lausunnon mukaan siirrettäväksi myös Englantiin tai Ruotsiin. Norwegian voisi palkata amerikkalaista tai aasialaista henkilökuntaa missä tahansa EU-maassa kuten monet yhtiöt ovat tehneet jo vuosien ajan. Ainoan poikkeuksen näissä säännöksissä ovat toistaiseksi tehneet Norja ja osittain Tanska, kertoo yhtiö tiedotteessaan. Irlannin valintaa puolsi Norwegianin mukaan myös vuoden 2001 Kapkaupungin yleissopimuksen täydellinen ratifionti.Yleissopimus sisältää liikkuvaan kalustoon kohdistuvia kansainvälisiä vakuusoikeuksia ja lentokalustoon liittyviä erityiskysymyksiä. Sopimus parantaa Norwegian rahoitusehtoja. Etuina nähdään myös maailman johtavaksi toimijaksi rankattu siviili-ilmailuviranomainen ja maan ilmailuteollisuus sekä suuret leasingyhtiöt joiden kanssa Norwegian toimii yhteistyössä. Kapkaupungin yleissopimus Lue myös:
|
|||