Norwegian vetäytyy kaukolentomarkkinoilta uuden yksinkertaistetun liiketoimintamallin mukaisesti ja keskittyy lähiliikenneverkostoon Euroopassa. Huimaa vauhtia kasvanut Norwegian aloitti kaukolennot vuonna 2013 ja yhtiöllä oli laivastossaan 37 Boeing 787 Dreamlineria. Nyt tuhannet menettävät työpaikkansa. Norwegian ilmoitti 14. tammikuuta, että yhtiö ottaa käyttöön uuden liiketoimintamallin, jonka myötä yhtiöstä rakentuu vankka ja sijoittajia houkutteleva kohde. Yhtiö keskittyy jatkossa Euroopan lähiliikennemarkkinoilla ja palvelee uusia ja vanhoja asiakkaitaan. Halpalentoyhtiö Norwegian kasvoi vuosikaudet kovaa vauhtia ja se tunnettiin erityisesti halvoista hinnoistaan ja lukuisista palkintosijoituksista erilaisissa lentoyhtiövertailuissa halpalentoyhtiöluokissa. Koronaviruspandemia vei kuitenkin pohjan yhtiön vauhdikkaalta kasvulta ja syöksi sen talousvaikeuksiin. Uusi Norwegian keskittyy nyt Euroopan lähiliikennemarkkinoille ja lentää kapearunkokoneilla. Asiakkailleen se tarjoaa kilpailukykyisiä hintoja laajasti kotimaan reiteillä Norjassa sekä Pohjoismassa ja Euroopan kohteisiin. "Lähiliikenneverkostomme on aina ollut Norwegianin selkäranka ja nyt se muodostaa perustan tulevaisuuden liiketoimintamallille", sanoi Norwegianin toimitusjohtaja Jacob Schram. Uuden liiketoimintamallin myötä Norwegian pyrkii pois Irlannissa käynnissä olevista selvitystoimista vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana. Norwegian pyrkii vähentämäänsä velkojaan merkittävästä noin kahteen miljardiin euroon ja hankkimaan markkoilta uutta pääomaa 400-500 miljoonaa euroa. Neuvottelut Norjan valtion kanssa on käynnistetty uudelleen ja valtion odotetaan osallistuvat uuden liiketoimintamallin rahoitukseen. Nykyisin suunnitelman mukaan Norwegianin vanhoille omistajille jäisi uudelleenjärjestelytoimien jälkeen ainoastaan viiden prosentin osuus yhtiön osakkeista. Osakkeenomistajille tarjotaan myös mahdollisuutta osallistua noin 40 miljoonan euron arvoiseen osakeantiin. "Päämääränämme on rakentaa vahva ja tuottava Norwegian, jotta voimme turvata mahdollisimman monta työpaikkaa. Emme odota kaukolentomarkkinoiden matkustajakysynnän palaavan ennalleen lähitulevaisuudessa ja keskitymme kehittämään lähiliikenneverkosta, kun saamma uudelleenjärjestelytoimet valmiiksi", jatkoi Schram. Norwegianin Boeing 787 Dreamliner -laivasto on seisonut asematasoilla maaliskuusta 2020 lähtien. Kaukolentolaivasto ei siten enää nouse ilmaan, joka johtaa tuhansien työpaikkojen menetyksiin ohjaamo- ja matkustamomiehistöjen sekä tukitoimintojen osalta. Norwegianin velkojille jää noin 25 prosenttia yhtiön osakkeista uudelleenjärjestelytoimien jälkeen korvauksena heidän osallistumisestaan velkojen leikkaamisesta. Uudet sijoittajat omistaisivat yhtiöstä siis noin 70 prosenttia. Yhtiön antamien konservatiivisten arvioiden mukaan ja riippuen Covid-19 -pandemian kestosta odottaa Norwegian positiivista tulosta uudelleenjärjestelyn jälkeen jo tilikaudelta 2021. Ensivaiheessa Norwegian palaa markkinoille noin 50 kapearunkokoneen laivastolla vuoden 2021 aikana. Osa koneista on Norwegianin omia ja osa leasing-yhtiöiltä vuokrattuja. Suunnitelmissa on kasvattaa konemäärä 70 kapearunkoiseen vuonna 2022. Yhtiön laivastossa on Boeing 737NG ja 737 MAX -koneita. Käynnissä olevat selvitystoimet jatkuvat edelleen suunnitellusti Irlannissa ja Norjassa. Nyt esitetty uudelleenjärjestelysuunnitelma tarvitsee vielä hyväksynnän selvitysmieheltä, tuen sijoittajilta sekä tuomioistuimen hyväksyntää. Norwegian lensi marraskuussa 2020 vain 12 koneella pääosin Norjan sisäisiä lentoja ja töissä on noin 600 työntekijää. Muut on irtisanottu tai lomautettu. Norwegianilla on käytössään noin 140 lentokonetta, jotka ovat Boeing 737-800- ja Boeing 737 MAX -kapearunkokoneita sekä Boeing 787 Dreamliner -laajarunkokoneita. Norwegian perustettiin vuonna 1993. Halpalentoyhtiötoiminnan suuremmilla Boeing 737 -koneilla se aloitti vuonna 2002. Kaukolentomarkkinoille yhtiö lähti kesäkuussa 2013 Boeing 787 Dreamliner -koneilla. Lue myös:
|
|||