Vaaratilanteessa matkustajalentokone laskeutui varatulle kiitotielle, jolle oli juuri laskeutunut toinen matkustajalentokone.
Lennonjohto käskytti samaa kiitotietä 22L lähestyvän Norwegianin Krakovan-lennolla IBK351 olleen Boeing 737 MAX 8 -koneen ylösvetoon. Siitä huolimatta Norwegianin lentäjät toivat koneensa laskuun. Turkish Airlinesin kone oli vasta poistumassa kiitotieltä vasemmalle pikapoistumistietä ZJ pitkin. Tässä vaiheessa Norwegianin 737 (EI-FYA, arkistokuvassa alla) oli jo laskussa kiitotielle.
"Kiitotieltä poistumassa ollut matkustajakone ei kuitenkaan pysähtynyt kokonaan. Lennonjohtaja havaitsi tilanteen ja käski kiitotietä lähestyvän Norwegianin konetta kaksi eri kertaa välittömään ylösvetoon. Niihin ei reagoitu vaan kone tuli laskuun", kertoo Luojus. Mikäli laskun edellytykset eivät täyty, lennonjohto käskyttää radiolla lähestyvän liikenteen ylösvetoon normaaleiden toimintamenelmien mukaisesti. Lentäjät luonnollisesti noudattavat lennonjohdon käskyjä myös laskeutumisvaiheessa. Helsinki-Vantaalla laskeutuvat koneet vaihtavat automaattisesti kiitotieltä poistuttaessa rullauslennonjohtajan taajuudelle. Mikäli äänessä on muuta liikennettä ei rullausselvitystä välttämättä saada nopeasti ja kone voi hidastaa vauhtia. On myös mahdollista etteivät lentäjät vaihtaneet oikealle taajuudelle automaattisesti vaan jäivät odottamaan rullausselvitystä lähilennonjohtajan taajudella. Kolmas nopeuden hidastamisen syy voi olla esimerkiksi talviolosuhteet, jolloin rullausteillä voi olla liukasta erityisesti käännyttäessä.
OTKES:n ilmailuonnettomuuksien tutkija Kalle Brusi on parhaillaan lentoasemalla ja työn alla ovat kuulemiset Norwegian ja lennonjohdon osalta. Turkish Airlinesin matkustajakone on jo matkalla takaisin Turkkiin. Kyseisen paluulennon aikataulunmukainen lähtöaika kello 18.10 oli ennen kuin OTKES sai tiedon vaaratilanteesta. OTKES on lähettänyt pyynnön Turkkiin ohjaamotallenteiden saamisesta suomalaistutkijoiden käyttöön. ANS Finlandin mukaan tilanne olisi tapahtunut jo kello 17.08 ja lennonjohto raportoi tapahtuneesta kaikkia viranomaisia, myös Onnettomuustutkintakeskusta, kello 18.07, jolloin tilanteen tutkinta on ollut mahdollista käynnistää. Norwegianin koneen kotikenttä on Helsinki-Vantaa. ANS Finlandin lausunnon mukaan todellista vaaratilannetta ei päässyt syntymään. Koneiden välillä oli etäisyyttä kuitenkin reilusti. Edellisen kerran liikelentokone aiheutti vaaratilanteen laskeutuessaan varatulle kiitotielle ilman laskulupaa Kokkolassa maaliskuussa 2018. Tuolloin kiitotiellä oli aurauskalustoa. Kiitotiepoikkeamatapaukset kasvussa Helsinki-Vantaalla sattui tammikuussa 2018 kaksi kiitotieturvallisuutta vaarantanutta tapausta, jotka OTKES tutki. Liikenne ja viestintävirasto Traficomin (entinen Trafi) mukaan lennonvarmistuksen aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä kasvoi vuonna 2018 huomattavasti edellisvuoteen nähden. Tammikuiset Helsinki-Vantaan kiitotiepoikkeamat luokiteltiin vakaviksi vaaratilanteiksi, muuten kiitotiepoikkeamat eivät aiheuttaneet merkittäviä vaaratilanteita. Maa-ajoneuvojen aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä kasvoi huomattavasti vuosina 2015-2017, mutta viime vuonna määrä kääntyi laskuun. Päivitys kello 21.01: tarkennettu tapahtumien kulkua. Päivitys kello 21.19: Lisätty kuva tilanteesta ja tarkennettu tapahtumien kulkua. Päivitys kello 21.38: Lisätty ANS Finlandin Raine Luojuksen haastattelu. Päivitys 22.22: Arvioitu syitä miksi poistuva liikenne on hidastellut pikapoistumistiellä. Päivitys kello 23.56: täsmennetty tapahtuman aikoja. Lue myös:
|
|||