Patria siirtää alkeislentokoulutuksen Pirkkalasta Espanjan Cordobaan

PIR_PAT_apron3_1(päivittynyt 10.50) Patria on päättänyt siirtää nykyisin Pirkkalassa yksimoottorisella DA40-kalustolla toteutettavan alkeislentokoulutuksen osuuden Espanjan Cordobaan. Pirkkalaan jää siviiliohjaajiakoulutuksen teoria- ja simulaattorikoulutus sekä DA42-koneella annettava monimoottori- ja mittarilentokoulutus. Suunnitelmien mukaan Patrian koulutustoimintaa ja muuta huoltotoimintaa Pirkkalassa tullaan jatkossa kasvattamaan.

Patria muutti Malmin lentoasemalta Pirkkalaan alkuvuodesta 2017. Sinne rakennettiin uusi koulutuskeskus, joka vihittiin käyttöön syksyllä 2017. Vaikka alkeiskoulutus siirtyy Espanjaan tulee toiminta jatkumaan vahvasti myös Pirkkalassa.

Patria_DA40NGKartoitus eri kohteista alkoi noin vuosi sitten ja vaihtoehtoina Espanjassa oli kaikkiaan kuusi kohdetta. Niiden osalta tehtiin esikarsinta, jonka jälkeen Patria tutustui kenttiin ja maakuntiin. Loppuvaiheessa oli mukana kaksi vaihtoehtoa.

”Henkilöstöä siirtyy jo toukokuussa pysyvästi Espanjaan valmistelemaan tulevaa toimintaa. Talven aikana Cordobassa toteutettiin viikon mittainen harjoitus, jossa lennettiin useita eri lentokoulutusohjelman mukaisia lentoja. Saatujen kokemuksien perusteella päästiin varmuuteen, että alkeiskoulutus on toteutettavissa tehokkaasti ja turvallisesti suunnitellun konseptin mukaisesti”, avaa Patrian lentokoulutuksesta vastaava johtaja Jyrki Myyryläinen.

Patria_tailsUusi alkeislentokoulutuksen kotipaikka Cordoba on noin 300 000 asukkaan kokoinen kaupunki, joka sijaitsee noin 45 minuutin junamatkan päässä Malagasta pohjoiseen.

Paikallinen lentokenttä (LEBA) on jotakuinkin Malmin tapainen pienkonekenttä mutta hiljaisempi. Käytössä on yksi asfaltoitu noin 1400 metrin mittainen kiitotie 03/21 ja lähialueella sijaitsee useita muita lentopaikkoja. Cordoban kentällä ei ole merkittävästi kaupallista lentoliikennettä. Vuonna 2018 lentokentän kautta kulki reilut 8000 matkustajaa, kun operaatioita oli reilut 7600. Kyseessä on pienkonekenttä, jossa on lisäksi jonkin verran helikopteritoimintaa.

Patria pääsee hyödyntämään lentokentän olemassa olevaa rakennuskantaa, sillä tarjolla oli valmista toimisto- ja luokkatilaa. Tällä hetkellä Cordobassa ei toimi muita lentokouluja, sillä ne ovat keskittyneet enemmänkin lähemmäs Malagaa.

  PIR_PAT_keskus_1Lentokoulutuksen näkölentosäännöillä annettava yksimoottorikonekoulutus siirretään Espanjaan ja lentotoiminta Cordobassa aloitetaan tulevan kesän aikana. Uusi Norran oppilaista koostuva kurssi on ensimmäinen, joka lentää uudella kentällä elokuusta 2019 lähtien.

"Koneiden käyttöaste Espanjassa on suurempi, kun sää ei rajoita käyttöä. Meillä on kunnianhimoiset tuntisuunnitelmat ja koneidein käyttöaste ja tunnit per kone nousevat merkittävästi", kertoo Myyryläinen Lentoposti.fi:lle.

Parempien sääolosuhteiden mahdollistaman nopeamman ja tehokkaamman koulutustahdin lisäksi muuttoon vaikutti myös kustannusten kasvu Suomessa. Niiltä osin merkittävä tekijä oli Finavian laskeutumismaksujen korotus. Lentokoulut eivät enää voineet operoida ns. kausikorttien maksuilla vaan jokainen laskeutuminen ja läpilasku laskutettiin erikseen. Alkeiskoulutuksen osalta laskeutumismaksumuutokset olivat merkittävä kustannuslisä.

Hinnannousu alkoi vuonna jo 2018 ja alennukset laskeutumismaksuista vähenevät vuosi vuodelta 80 prosentista 20 prosentin pudotuksin aina nollaan. Neuvottelutuloksena Finavia pudotti läpilaskujen maksuja, mutta muutos ei ollut niiltä osin riittävä.

Siirrettävä koulutus on jatkossakin osa Patria Pilot Training Oy:n toimintaa, joka toteutetaan liikenne- ja viestintävirasto Traficomin valvonnassa. Lentokaluston huolto Espanjassa on suunniteltu hankittavan paikalliselta toimijalta.

Yksimoottoriset Diamondit Espanjaan - Tecnamit myyntiin

Patria siirtää Cordobaan neljä Diamond DA40 -konetta joiden lisäksi hankitaan kaksi lisäkonetta. Ne ovat tehdasuusia ja tulevat Patrialle heinäkuussa 2019. Koneet ovat samanlaisia kuin Patrian vuonna 2017 hankkimat neljä konetta.

OH-TPH_260614Nykyisillä yhdeksälläTecnam P2002JF -koneella (kuvassa vasemmalla) lennetään käynnissä olevat kurssit loppuun Pirkkalassa, jonka jälkeen koneet myydään pois vuoden 2019 aikana. Käytännössä Patrialle jää jäljelle jää nykyiseen verrattuna puolet pienempi yksimoottorilaivasto.

 

Muutto Espanjaa ei tuo henkiköstövähennyksiä Patrialle. Aluksi Cordobaan siirtyy alle kymmenen lennonopettajaa. Vaikka alkeiskoulukoneet siirtyvät pois Suomesta ja huollot tehdään Espanjanssa on työtä edelleen tarjolla myös mekaanikoille. Pirkkalassa Patrian merkaanikot huoltavat Patria Pilot Trainingin koneiden lisäksi myös Ilmavoimien koneita.

PIR_PAT_DA42_simu_2”Muutoksen tarkoituksena on turvata suunnitellun ammattilentäjäkoulutuksen kasvun edellytykset tulevaisuudessa. Keskeinen muutosta puoltanut tekijä on Espanjan lentosää, joka mahdollistaa tehokkaan alkeiskoulutuksen toteuttamisen läpi vuoden sekä lentokaluston käyttöasteen merkittävän kasvattamisen. Tavoitteenamme on nostaa koulutuskapasiteettia nykyisellä koulutuskalustollamme ja valmistautua myös kasvuun lisääntyvien kansainvälisten lentoyhtiöasiakkuuksien myötä”, kertoo Myyryläinen.

"Koulutuksen hinta tulee pysymään nykyisellä tasolla, sillä sitä ei voida nostaa jos halutaan kansainvälisiä asiakkaita. Siirtymisellä Espanjaan saadaa koulutushinta pysymään oikealla tasolla ja kursseja valmistuu sääolosuhteiden myötä nopeammalla aikataululla", jatkaa Myyryläinen.

Kansainvälisille asiakkaille lentokoulutuksen hinta tulee jatkossakin sisältämään majoitukset sekä tarvittavat kuljetukset. Cordobassa on tarjolla myös vaihtoehtoisia ratkaisuja muille lento-oppilaille.

Kasvua haetaan myös Pirkkalassa

PIR_PAT_DA42_ohjaamoVaikka Patria siirtää merkittävän määrän koneistaan Espanjaan tulle ammattilentäjäkoutus kuitenkin säilymään vahvasti myös Suomessa. Valtaosa koulutuksessa tapahtuu edelleen Pirkkalassa, jossa annetaan teoriakoulutusta sekä mittari- ja monimoottorikoulutusta.

"Pirkkalassa on hyvät olosuhteet mittarilentokoulutukseen, kun säät ovat vaihtelevat matalista pilvistä, sumuihin ja sateisiin sekä jäätäviin olosuhteisiin", toteaa Myyryläinen.

Nykyisten simulaattoreiden lisäksi Pirkkalassa säilyy siis DA42 -monimoottorikoneilla lentäminen. Niitä Patrialla on laivastossaan yksi mutta vuokrakoneet mukaanlukien koneita on vaihtelevasti 4-5 kappaletta.

PIR_PAT_A320sim_1Patria hankki vuonna 2017 neljä uutta yksimoottorista DA40 NG -lentokonetta ja yhden kaksimoottorisen DA42-VI -koneen. Niiden ohella tuolloinen kauppa sisälsi DA42-VI konetyypin FNPT II -lennonharjoittelulaitteita. Patrialla on Pirkkalassa myös Airbus A320 FNPT II MCC/FTD1-lennonharjoittelulaite.

Patria kouluttaa nykyisin lentäjiä Finnairille Airbus A320 lentäjiä MPL (Multi Crew Pilot Licence) -kurssilla, sekä perinteisemmän lentokoulutuksen kautta Finnairin osaomistusyhtiö Norralle. Uusin Patrian aluevaltaus oli aloittaa MPL-lentokoulutus Air Astanan lentäjille.

Päivitys kello 09.52: Lisätty Patrian Jyrki Myyryläisen haastattelu ja tietoja Cordobasta
Päivitys kello 10.50: Tarkennettu henkilöstövaikutuksia.

Lue myös artikkeli: Patrian uusi Airbus A320 -lennonharjoittelulaite otettiin käyttöön – Lentoposti kävi koelennolla

 Lue myös: