Philadelphiassa maahansyöksyneen Learjet 55 -ambulanssikoneen CVR ei ollut toiminut vuosiin

NTSB_Phi_CVR_1NTSB:n väliraportin mukaan Philadelphiassa 31. tammikuuta 2025 maahansyöksyneen meksikolaisen Learjet 55 -ambulanssikoneen (XA-UCI) ohjaamoäänitallennin (CVR) ei ollut toiminut vuosikausiin. Alle minuutin kestäneen lennon tutkintaa jatketaan muiden järjestelmien, koneen jäänteiden ja huoltohistorian osalta.

Rescue Air Ambulancen operoima Learjet 55 -ambulanssikone tuhoutui maahansyöksyssä alle minuutti lentoonlähdön jälkeen Yhdysvaltain Philadelphiassa (Northeast Philadelphia Airport, PNE). Liikesuihkukone nousi ilmaan kiitotieltä 24 kello 18.06.19 ensimmäisenä määränpäänään Missourin Springfield.

NTSB_Phi_vaiheetAlkunousussa tapahtui kuitenkin jotain odottamatonta. Ambulanssikone kaartoi ensin oikealle, jonka jälkeen se aloitti nousukaarron vasempaan saavuttaen 1650 jalan korkeuden merenpinnasta. Kone syöksyi maahan jyrkässä noin 22 asteen kulmassa törmäten betoniseen jalkakäytävään 242 solmun nopeudella kello 18.07.01. Koneen asentokulma on määritetty kyltistä, johon se osui ennen maahansyöksyä.

NTSB_Phi_kuoppa1Liikesuihkukone räjähti maahansyöksyn voimasta kappaleiksi, jotka levisivät usean korttelin alueelle. Koneen osat läpäisivät rakennuksien julkisivuja ja ajoneuvoja. Osia löytyi 430 m x 255 m kokoiselta alueelta. Maahansyöksy tallentui useisiin turvakameroihin.

Onnettomuudessa menehtyivät koneen kaksi lentäjää, kaksi lääkintämiehistön jäsentä sekä kaksi matkustajaa. Maahansyöksypaikalla menehtyi yksi vakavasti loukkaantunut, neljä muuta sai vakavia vammoja ja 20 henkilöä sai lieviä vammoja.

Lentokoneen miehistö ei ilmoittanut mistään poikkeavasta eikä antanut mayday-hätäkutsua lennonjohtoon.

Learjet 55 -liikesuihkukone on varustettu ohjaamoäänitallentimella (CVR), jonka odotettiin tuovan lisätietoa maahansyöksyä edeltäneistä tapahtumista. NTSB löysi CVR:n maahansyöksypaikalta noin 2,5 metrin syvyydestä jo helmikuun alussa. Tallennin oli vaurioitunut pahoin maahansyöksyn voimasta.

NTSB_Phi_CVR_2Laboratoriotutkimuksista selvisi, että CVR:n 30-minuuttinen nauha oli tyhjä eikä se sisältänyt mitään äänitystä turmalennolta. NTSB:n mukaan on todennäköistä ettei CVR ollut toiminut enää useaan vuoteen. Koneessa oli myös EGPWS-maastovaroitusjärjestelmä (Enhanced Ground Proximity Warning System), jonka sisältämistä tiedoista voi olla apua tutkinnassa.

XA-UCIOnnettomuus tapahtui pimeään vuorokauden aikaan ja mittarilento-olosuhteissa. Philadelphian lentokentällä vallitsi tuolloin 400 jalan pilvikatto ja näkyvyyttä oli yli 10 kilometriä. Lounaistuuli puhalsi yhdeksän solmun nopeudella eli lähes kiitotien suunnasta.

Onnettomuuskoneen ohjaamomiehistöstä kapteenilla oli tyyppikoulutus koneeseen ja 9200 tunnin lentokokemus. Myös perämiehellä oli tyyppikelpuutus koneeeseen ja lentokokemustakin oli kertynyt 2600 tuntia. MH

Lue myös: