Pron Rinne vaatii Finnairilta vaihtoehtoja toimintojen lakkauttamiselle

Puheenjohtaja Antti Rinne Ammattiliitto Prosta vaatii, että Finnairin alkavissa yt-neuvotteluissa haetaan aidosti muitakin vaihtoehtoja kuin toimintojen lakkauttaminen ja siirtäminen ulos.

– Haemme vaihtoehtoja, joissa ihmiset voisivat työllistyä Suomessa. Finnairin aamulla julkaiseman pörssitiedotteen mukaan tämä ei vaikuta Finnairin tavoitteelta. Toivomme että tässä ministeri Hautala ja valtion omistajaohjaus tulisivat mukaan, totesi puheenjohtaja Rinne Ammattiliitto Pron tiedotustilaisuudessa tänään iltapäivällä.

Finnair tiedotti tänään aikeista ostaa lentokoneiden moottori- ja laitehuoltopalvelut tulevaisuudessa sveitsiläiseltä SR Technicsiltä. Henkilöstön kanssa yritys aloittaa yt-neuvottelut laitehuollon sopeuttamiseksi ja moottorikorjaamon lakkauttamiseksi.

– Yt-neuvottelukutsussa selviää, millä perusteilla huolto on kannattamatonta.

Tekniikan kilpailuttamista on selvitetty puoli vuotta osana Finnairin elokuussa 2011 julkistamaa 140 miljoonan euron säästösuunnitelmaa.

Kilpailutuksen lähtökohdat ovat jääneet kertomatta henkilöstölle. Finnairin tekniset toimihenkilöt Pron pääluottamusmiehen Markku Kaukasen mukaan edes tekniikan johto ei ole ollut tarkemmin tietoinen kannattavuusselvityksestä.

Rinne muistuttaa, että Finnairin tekniikan toimintaa on muutettu, ja jäljellä olevalla toiminnalla olisi kannattavuutta.

– Finnairin huoltojen myymiseksi ulos on tehty töitä vuosia ja asiakkaita on viimein saatu. Olen kuullut arvioita että toiminta voisi jatkua itsenäisenä, jos Finnairilta saisi alkusykäyksen. Emme väitä ettei muualla olisi halpoja huoltoja, mutta Suomessa voitaisiin tehdä kannattavia ratkaisuja, joissa sekä huoltovarmuus että työpaikat säilyisivät.

Tekniikan väki marssi ulos työpaikaltaan

Finnairin tekniikassa työskentelevät noin 600 Ammattiliitto Pron jäsentä ovat marssineet tänään ulos, ja liiton päätöksellä aloittaneet noin 48 tunnin työnseisauksen. Tekniikan toimihenkilöt palaavat työhön perjantaina 13.4. aamulla kello 6 alkavista vuoroista lähtien.

– Finnairin johdon bonukset ovat keskeinen syy siihen, että väki on suivaantunut, Rinne sanoo.

Toimihenkilöt säästivät 13,9 miljoonaa euroa omista palkoistaan vakautussopimuksella, joka tehtiin vuonna 2010. Tänä keväänä on uutisoitu, että samaan aikaan johtajille on maksettu miljoonia siitä, että he suostuvat jäämään töihinsä.