Australialaisen Qantas-lentoyhtiön Airbus A380 -matkustajakone koki 4.marraskuuta 2010 vakavan moottorivaurion pian Singaporesta lentoonlähdön jälkeen. Rolls-Royce Trent 900 -voimanlähteen välivaiheen turbiinikiekko hajosi ja sen osia sinkoutui ympäriinsä. Ne vauriottivat pahasti koneen rakenteita ja järjestelmiä. Nyt VH-OQA:n haasteelliset korjaukset on saatu päätökseen. Qantasin mukaan kone siirtolennetään Australiaan 21. huhtikuuta. Kyseinen kone oli ensimmäinen Qantasin vastaanottama A380 ja se nimettiin australialaisen varhaisen lentäjättären mukaan Nancy Bird-Waltoninksi. Onnettomuustutkijoiden raportista ilmenee, että 4.marraskuuta 2010 lennolle QF32 kohti Sydneytä nousseen VH-OQA:n kakkosmoottorin välivaiheen turbiiniin laakereille öljyä syöttäneen putken seinämän vahvuus oli työstövaiheessa jäänyt liian ohueksi. Airbusin kerättyä runsaat 8000 lentotuntia putki hajosi vain neljä minuuttia Singaporesta nousun jälkeen. Vuotava öljy aiheutti tulipalon sekä lopulta välivaiheen turbiinin katastrofaalisen rajun hajoamisen. Eri suuntiin singonneet turbiinikiekon kappaleet rikkoivat polttoainesäiliöitä ja mm. menivät läpi siiven etusalkorakenteista (siiven läpäisyn aiheuttama repeämä näkyy Australia-sanan t-kirjaimen alapuolella, kuva suurenee klikkaamalla). Myös runsaasti erilaisia järjestelmiä pimeni johdotusten katkettua. Koneessa oli erittäin kokenut lentomiehistö, sillä käynnissä oli tarkastuslentäjän tarkastuslento. Huolimatta lukuisista vioista suurimman laskeutumismassan ylittänyt kone saatiin käsin lentämällä ehjänä kentälle ilman mm. laskusiivekkeiden käyttömahdollisuutta. Polttoaineen dumppaus ei onnistunut vaurioiden takia. Rajun laskun jälkeen kiitotie mitattiin kuitenkin lähes kokonaan. Vaurioiden laajuudesta kertoo se, että koneen ykkösmoottoria ei pystytty sammuttamaan. Lopulta kentän pelastusyksiköt pysäyttivät moottorin suihkuttamalla siihen vettä. Koneessa oli 433 matkustajaa ja 25 miehistön jäsentä. Vaurioitunut A380 jäi Singaporen Changin lentoasemalle. Monet epäilivät, että pahojen rakenteellisten vaurioiden takia se saattaa jopa joutua romutettavaksi. Qantas ja Airbus päättivät kuitenkin korjata koneen. Kustannuksia arvioidaan kertyneen ainakin 157 miljoonaa dollaria. Työstä vastasivat Airbus, Qantas ja Singapore Airlinesin tekniikka. Kalliiksi tullut remontti lienee tehty ainakin osittain myös imagosyistä: kyseessä on suuren huomion keskellä oleva uusi superjumbo sekä lentoyhtiö, joka ei ole menettänyt yhtään konettaan onnettomuuksissa suihkumoottoriaikakaudella (ns. hull loss). Qantasin pääjohtaja Alan Joyce aikoo olla paikalla, kun valmistunut kone luovutetaan 20. huhtikuuta lähes puolitoista vuotta kestäneiden korjaustöiden jälkeen. Myös runsaasti australialaisten tiedotusvälineiden edustajia osallistuu tapahtumaan. Joyce on arvioinut ATW-lehdelle Nancy Bird-Waltonin kunnostuksen takaisin lentokelpoiseksi olleen luultavasti suurin matkustajakoneelle koskaan tehty vauriokorjaus. Myös vakuutusyhtiölle tehty korvaushakemus on historiallisen suuri. VH-OQA otetaan takaisin matkustajakäyttöön heti Australiaan saavuttuaan. Koneen arvioidaan olevan uuden veroinen, sillä sen matkustamokin on uudistettu puolitoistavuotisen trooppisessa ilmanalassa tapahtuneen seisokin vaikutusten hävittämiseksi. T.T.
|
|||