Sopimuksen mukaan Saab toimittaa Dublinin lentokentälle etätornikeskuksen ja kaksi etätornin kamera- ja sensorijärjestelmää. Ne sijoitetaan Corkin ja Shannonin lentokentille. Samalla sopimukseen kuuluu myös Saabin EFS-sähköliuskajärjestelmä. Ne asennetaan Corkiin, Shannoniin ja Dubliniin. Etätorneja operoidaan aluksi päällekkäin perinteisten miehitettyjen lähilennonjohtojen kanssa. Myöhemmin on määrä siirtyä pelkkään etätorniympäristöön ainakin tiettyinä aikoina päivästä. Irlannin etätorniprojekti on osa suurempaa SESAR:n (Single European Sky ATM Research) evaluointihanketta. Etätornijärjestelmät mahdollistavat kustannustehokkuuden parantamisen lentoyhtiöiden ja Euroopan komission tavoitteiden mukaisesti. Järjestelmä sopii hyvin pienemmille ja hiljaisemmille alueellisille lentokentille, joilla liikennemäärät eivät kata palvelun tarjoamisen kustannuksia.
"IAA keskittyy ottamaan käyttöön turvallista, johtavaa ja kustannustehokasta teknologiaa, joka hyödyttää asiakkaitamme. Olemme myös erittäin tyytyväisiä ollessamme osa SESARin käyttökokeilua vuosien 2015 ja 2016 aikana", kommentoi IAA:n operaatioista ja lennonvarmistusstrategiasta vastaava johtaja Peter Kearney. "Etätorni ja EFS-sähköliuskat ovat viimeisimpiä teknologisia innovaatioita, jotka sopivat hyvin filosofiaamme ja nostavat tehokkuutta sekä turvallisuutta lähilennonjohtopalvelun osalla", jatkoi Kearney
Etätornikeskuksen (RTC) lennonjohtaja johtaa liikennettä videokuvan avulla aivan samoin menetelmin kuin hän toimisi normaalissa lähilennonjohtotornissa. Lue myös tuorein artikkelimme etätornijärjestelmän käyttöönotosta ja huhtikuinen uutisemme aiheesta:
|
|||