SAS uudistaa väritystään - punainen vaihtui siniseen ja hopeanharmaaseen

bd288aad0d342f8d_orgSAS uudistaa visuaalista identiteettiään ensimmäistä kertaa 21 vuoteen. Koneiden uuden värityksen lisäksi muutoksia tehdään myös matkustamoissa. Sivuvakaaja säilyy jatkossakin sinisenä, mutta yhtiö ei enää jatkossa lennä moottorit punaisina vaan sinisen ja hopeisen sävyisinä.

SAS:lla on käynnissä merkittävä laivastouudistus, jonka yhteydessä uudet värit esitellään. Yhtiön uudet matkustamot ja lennonaikaiset konseptit esiteltiin jo vuonna 2015.
 
8a98501452aaf2f4_orgLentoyhtiön laivastouudistus koskee laaja- ja kapearunkolaivastoa. SAS vastaanottaa kaikkiaan 80 uutta Airbus A320neo, viisi A330E, kahdeksan A350 XWB ja kolme A321LR -konetta vuoden 2023 loppuun mennessä.

SAS kertoo uuden värityksen olevan klassista skandinaavista suunnittelua, joka korostaa yhtiön uusien Airbus A350 XWB ja A320neo -koneiden moderniutta sekä polttoainetehokkuutta. Ne ovat myös ensimmäiset koneet, joissa uudet värit esitellään. Vuoden 2019 aikana SAS vastaanottaa myös ensimmäisen Airbus A350-900 XWB -koneensa.

A350-900_SAS_airbusSAS on lentänyt sinisellä sivuvakaajalla ja punaisilla moottoreilla vuodesta 1998 lähtien.

Sitä ennen koneet olivat pääosin valkoisia ja sivuvakaajassa oli sininen SAS-teksti. Eturungossa oli suuri Skandinavian-teksti ja rungon alle kaartuvat Norjan, Ruotsin ja Tanskan liput. Kyseinen väritys esiteltiin vuonna 1983. Ennen suihkukoneaikaa lennettiin vuonna 1946 suunnitellussa maalauskaaviossa.

History-DC-10-30-1980s-1400x979SAS maalauttaa koneensa uudenlaisella AkzoNobelin kehittämällä materiaalilla, joka vaatii aiempaa vähemmän kerroksia koneen kylkeen. Se vähentää merkittävästä maalin tuomaa painoa, joka puolestaan säästää polttoainetta ja vähentää CO2-päästöjä.

Maalissa on myös aiempaa vähemmän erilaisia myrkkyjä ja siitäkin huolimatta uudelleenmaalausvälin kerrotaan olevan aiempaa pidempi.

 SAS:n koneiden rungoissa käytetty harmaa sävy vaihtuu yhtiön mukaan raikkaamman harmaaksi. Jatkossa SAS:n logo on maalattu eturunkoon suurin kirjaimin hopeanharmaalla värillä.

a4f024918e34b502_orgSivuvakaaja säilyy perinteisen sinisenä, joka on SAS:n matkustajatutkimuksen mukaan yksi yhtiön merkittävistä tunnusväreistä. Uudessa maalauksessa sininen väri jatkuu korkeusvakaajasta aina rungon alapinnalle saakka.

Rungon alapinnalla maahan näkyy suuri harmaa Skandinavian-teksti. Siivenkärkievät eli sharkletit ovat jatkossakin siniset, mutta vain sisäpuolelta ja niissä lukee valkoisessa SAS.

Skandinaavista perintöä vaalivat myös Norjan, Ruotsin ja Tanskan liput, jotka ovat edelleen koneen takarungossa, mutta reilusti tyyliteltyinä.

Aiemmin yhtiön toinen merkittävä tunnusmerkki oli punaiset moottorit. Uudistuksessa punainen on jäänyt kokonaan pois ja moottorin väreiksi on valittu sininen ja hopeanharmaa. Perinteinen Scandinavian-teksti on säilytetty tummemmanharmaan värisenä.

906c31a250ef4f7d_orgSAS:n nykyisen laivaston osalta maalauskaaviot uudistuvat normaalin huolto-ohjelman mukaisesti. Käytännössä prosessi kestää 5-6 vuotta ja kaikki koneet on maalattu uuteen siniseen ja hopeanharmaaseen asuun vuoteen 2024 mennessä.

SAS:n maalauskaavio on takarungon osalta hyvin lähellä Lufthansan keväällä 2018 esittelemää maalauskaaviota. Eturunkoon suurella fontilla maalattu yhtiötunnus on nykyisin käytössä monilla lentoyhtiöillä mm. Finnair ja Lufthansa mukaanlukien.

Lue myös: