Koronapandemian leviämisen estämiseksi tehdyt matkustusrajoitukset ovat ajaneet ilmailualan ahdinkoon. Selvityshenkilö Kari Savolainen on etsinyt keinoja, joilla varmistaa alan kestävää kasvua tulevaisuudessa. Savolainen suosittaa ensivaiheessa turvaamaan yritysten rahoituksen ja henkilöstön osaamisen. Pidemmällä aikavälillä olisi panostettava muun muassa kustannustehokkuuteen, kestävyyteen ja palvelujen laatuun.
Savolaisen vetämään työryhmään kuului edustusta työ- ja elinkeinoministeriöstä, LVM:stä, EK:sta, Uudenmaan TE-toimistosta, Uudenmaan ELY-keskuksesta, Uudenmaan liitosta, Finnairilta, Finavialta, Helsingin kaupungilta, Vantaan kaupungilta, Suomen liikennelentäjäliitosta, Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksestä, Ilmailualan Unionista, Swisport Finlandista ja ammattiliitto PRO:sta. Savolaisen raportti ei etene suoraan hallitukselle vaan se menee työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Raimo Luoman johtaman seurantaryhmän työstettäväksi. Tavoitteena on tehdä pikaisella aikataululla lopulliset toimenpidesuositukset ja sekä arviot vaikuttavuudesta hallitukselle. "Suomen lentoliikenteellinen saavutettavuus oli ennen pandemiaa kotimarkkinan kokoon suhteutettuna poikkeuksellinen ja monilta osin parempi kuin muissa Pohjoismaissa. Vaihtoliikenteen mahdollistamien laadukkaiden yhteysvälien määrällä mitattuna Helsinki-Vantaa oli ennen pandemiaa selvästi Pohjoismaiden suurin ja Euroopassa 12. merkittävin hub-asema", kertoo selvityshenkilö Kari Savolainen lentoliikenteen merkityksestä ja selvitystyön lähtökohdista.
"Helsinki-Vantaan saavutettavuus on parempi kuin Kööpenhaminan, Keflavikin, Tukholman ja Oslon. Tähän pitäisi päästä takaisin", sanoi Savolainen. Maailmantasolla Suomessa on siis hyvä lentoliikennejärjestelmä, kun kansainvälinen saavutettavuus on näin pienessä maassa korkealla tasolla. Saavutettavuus tulee olla hyvä myös kotimaassa, sillä kattava ja tarkoituksenmukainen kotimaan verkosto tuo suomalaisten volyymin Helsinki-Vantaalle, joka on peruskuorma kansainvälisten vaihtomatkustajien mahdollistamilla lentoreiteillä. Suomalaiset tekevät vuosittain noin 5-6 miljoonaa ulkomaanmatkaa lentäen. Vaihtomatkustajien puuttuessa nämäkin matkat tehtäsiin jonkun toisen suuremman lentoseman kautta nykyisten suorien lentoyhteyksien sijaan. Helsinki-Vantaa työllisti noin 20 000 ihmistä, kun matkustaja määrä oli ennen pandemiaa 22 Vaarana on, että osaava työvoima katoaa muille aloille.
Savolainen: Selkeää viestintää ja kriteerit määritettävä
"Tämä pitää tehdä nyt ja harjoitella, että tiedetään miten prosessit toimivat. Pitää myös sitoutua tähän säännöstöön. Pahinta olisi jos vatvotaan asiaa edes takaisin", totesi Savolainen. Savolaisen mukaan sosiaali- ja terveysministeriön tulisi määritellä koronaturvallinen prosessi asiantuntijoita hyödyntäen palvelemaan lentoliikenteen elpymistä. Prosessin osia olisivat mm. ennakkotestaus ennen koneeseen nousua, sähköinen rokotepassi, testaukset lentokentillä sekä selkeät karanteenikäytännöt. Prosessia toteuttavien osapuolten kuten Vantaan kaupungin, Finavian, Finnairin ja muiden lentoyhtiöiden sekä lentokentällä toimivien viranomaistentulee sitoutua ja implementoida STM:n johdolla määritetyn toimintamallin mukaiset käytännöt.
Finnairilla ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla on aiemmin ollut laatumaine ja niiden prosessit tunnetaan toimivina vaihtoliikenteessä. "Jos mahdollisuus nyt menetetään regulaatiosta tai heikoista prosesseista johtuen niin matkustajien siirtymä muiden toimijoiden pariin on aika iso ja johtaa pysyviin menetyksiin. Totaalisesti kieltävän regulaation sijaan on kehitettävä prosesseja mahdollistaviksi", totesi Savolainen.
Ilmailualaa tulee auttaa akuutin kriisin yli ja panostaa pitkän aikavälin kilpailuvaltteihin "Yleinen arvio on, että lentoliikenteen volyymi alkaa hitaasti kasvaa vuoden 2021 aikana. Palautuminen pandemiaa edeltävälle tasolle tapahtuu arvioiden mukaan kuitenkin todennäköisesti aikaisintaan vasta vuonna 2024. Jotta Suomi pääsee mukaan lentoliikenteen kasvuun, olemassa olevia menestystekijöitämme tulee suojata ja lentoliikennejärjestelmää kehittää entistä kilpailukykyisemmäksi", sanoo selvityshenkilö Savolainen.
Lentoliikenteen kasvun ajurina nähdään pienempikatteinen vapaa-ajanmatkustus, sillä liikematkailun kasvua nähdään hidastavan uudet työtavat ja kasvava etätyöskentely. Tilanne saattaa johtaa kiristyvään hintakilpailuun perinteisten lentoyhtiöiden ja halpalentoyhtiöiden välillä. Tällön lippujen hinnat jäisivät alhaiselle tasolle.
Pitkällä aikavälillä Suomen tulisi keskittää matkustusyhteydet eri alueilta yhteen solmukohtaan Helsinki-Vantaalle. Lentokenttien kokonaismäärään Savolainen ei ottanut kantaa vaan totesi tärkeämmäksi sen, että Helsinki-Vantaa olisi kaikkialta Suomesta tavoitettavissa järkevästi. Kilpailutus on se, joka ratkaisee onko tämä yhteys lento, juna, linja-auto tai joku muu. Kyseessä on ns. MAAS-ajattelu (Mobility as a Service), jossa liikkuminen on palvelu. Syöttöliikenne tulisi integroida lentomatkaan yhdellä ja samalla lipulla. Myös uusille tulijoille kuten sähkölentokoneille olisi tarvetta omilla sovellusalueilleen eli lyhyillä matkoilla. Savolainen nosti esiin tapauksen, jossa Joensuun lennot keskeytyivät ja pienempi operaattori toi markkinoille lentoyhteyden Joensuusta Kuopioon, josta on edelleen hyvät yhteydet Helsinki-Vantaalle. Tällä välillä voisi kenties toimia jatkossa sähkölentokone eli ns. kevyt ilmailu nähdään vaihtoehtona matkaketjuissa vaikka raportti ei niiden osalta suuremmin kantaa ottanut. Lentoliikenteen päästövähennykset isossa roolissa - kulkeeko lentomatkustaja jatkossa Helsinki-Vantaan Dohan, Istanbulin vai Dubain kautta? Savolainen nostaa merkittäväksi kilpailutekijäksi myös ilmailun päästöt, sillä ihmisten ympäristötietoisuus jatkaa kasvuaan. Jos lentoyhtiö pärjää ympäristöasioissa saa se myös jatkossa asiakkaita. Finnairin laivastossa on jo vähäpäästöisiä Airbus A350 XWB -koneita ja Finavian lentoasemat ovat hiilineutraaleita. Pohja on siis hyvä. "Paljon on kuitenkin vielä tehtävää", totesi Savolainen.
"Päästömielessä ei auta yhden maan sisäinen regulaatio, kun toiminta on rajat ylittävää", täsmensi Savolainen haastetta. Edellämainittu vaatimus toisi Finnairille 280 miljoonan euron lisälaskun polttoaineesta. Summan asettaa mittasuhteisiin se, että Finnairin historian paras tulos on noin 169 miljoonaa euroa vuodelta 2017 ja vuonna 2019 tulos oli 162,2 miljoonaa euroa. Yhtiön tuloskyvyn tulisi näiden lukujen valossa kohentua merkittävästi ettei vaatimus veisi kannattavuutta. Kustannusten siirtäminen lippujen hintoihin puolestaan veisi jatkomatkustajat pidemmälle reitille esimerkiksi Dohaan. Suomen ja Aasian kasvukeskusten väliset lentoreitit ovat vähäpäästöisempiä mm. lyhyiden etäisyyksien takia. Lentoliikenteen päästöt eivät vähenisi vaan päinvastoin kasvaisivat pidemmän kautta matkustettaessa. Sen sijaan Suomen markkinaosuus supistuisi. Helsinki-Vantaan kanssa Eurooppa-Aasia välin vaihtomatkustajista kilpailevat myös mm. Istanbul ja Dubai. Suomalaisyhtiöt panostaisivat vaatimuksesta luovuttaessa kuitenkin edelleen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön asiakkaiden lähtökohdista.
Panostusta tulisi tehdä myös muihin ns. P2X -hankkeisiin kuten Power to Liquid -ratkaisuihin. Suomen teollisuudessa on Savolaisen mukaan tavattomasti CO2-sivuvirtoja. Jos on tarpeeksi sähköä voidaan pilkkoa vettä hapeksi ja vedyksi. Näin voidaan valmistaa synteettisiä polttoaineita ja edetä tehokkaasti kohti päästöttömyyttä. Ilmastotavoitteet ovat siis merkittävä osa lentoliikenteen uudelleenrakentamista. Kyseessä on kilpailutekijä ja on sitouduttava kansainvälisiin suunnitelmiin. Suomen tulisi myös vaikuttaa kansainvälisillä foorumeilla entistä enemmän. Savolaisen mukaan vaikuttaa, ettei EU:ssa tiedetä miten Suomen lentoliikenne toimii ja edunvalvontaa on lisättävä EU-regulaation osalta. "Suomen tulee olla tekemässä regulaatiota eikä vain olla mukana vasta sitten kuin sitä aletaan Suomessa soveltaa", yksinkertaistaa Savolainen sanomaansa.
Matkailupalvelut pitäisi tuotteistaa ja paketoida paremmin, jonka lisäksi myös myyntikanavia tulisia kehittää. Erityisesti ostamisen helppoutuun tulisi kiinnittää huomiota. Näiltä osin esiin nousi myös jatkuvan neuvottelun malli henkilöstöryhmien kanssa. Siten muuttuvat työnteon mallit kyettäisiin sovittamaan paremmin tarpeisiin. Työehtoja tulisi korvata paremmin alan vaatimuksia vastaaviksi. Lennonvarmistuksen maksuihin ja menetelmiin muutoksia Yksittäisenä asiana Savolainen nosti esiin myös etälennonjohtoratkaisuiden nopeamman käyttöönoton Suomen alueellisilla lentoasemilla. Tämä alentaisi Savolaisen mukaan lentoliikenteen kustannuksia.
Rakenteellisena kustannusmuutoksena nykyinen Eurocontrolin jäsenmaksu tulisi siirtää lennonjohtopalveluiden kulupohjasta pysyvästi valtionvastattavaksi, kuten muut vastaavat kansainväliset jäsenmaksut. Toinen merkittävä muutos olisi esitys valtion ilmailulle tuotettavien palveluiden saattaminen kustannusvastaavaksi. Selvityksen mukaan kustannusten kattaminen täysimääräisesti alentaisi lentoreittimaksun kustannuspohjaa jopa viidenneksellä.
Valtio on eri tavoin tukenut Finnairia ja Finaviaa. Viimeisimmät tukipaketit molemmille yhtiölle saivat EU-komission hyväksynnät maaliskuussa 2021. Toistaiseksi ei ole selvää koska pandemia loppuu ja riittävätkö tähän mennessä tehdyt rahoitusratkaisut.
"Tulee mahdollistaa investoinnin teko mm. Finnairille lentokoneiden osalta. Myös Finavialla mittavat investoinnit käynnissä Helsinki-Vantaalla, jonka lisäksi on panostettu muihin lentoasemiin", jatkoi Savolainen. MH
Selvityksessä ehdotetaan toimenpiteitä, joilla lentoliikenne selviää pandemiarajoitusten aikaisesta akuutista tilanteesta. Lisäksi selvityshenkilö suosittaa pidemmän aikavälin rakenteellisia toimia, joiden avulla koko matkailuala voisi elpyä kohti kestävää kasvua.
Lue myös:
|
|||