Alkuviikolla uutisoitiin, miten venäläiset sotilasilma-alukset olivat käyttäneet omasuojaheitteisiin kuuluvia soihtuja kun ruotsalainen Gripen-hävittäjä oli tunnistamassa niitä kansainvälisessä ilmatilassa Itämeren yläpuolella.
Toisessa tapauksessa 13. syyskuuta neljällä suihkumoottorilla varustettu Iljushin Il-76 -kuljetuskone (tyyppi Suomen Ilmavoimien tänä vuonna ottamassa kuvassa yllä) ei liikehtinyt, mutta laukaisi yhden soihdun.
Omasuojajärjestelmiä on hävittäjien ja pommittajien lisäksi myös kuljetuskoneissa ja sotilashelikoptereissa. Kuvassa oikealla Lockheed Martin C-130 Hercules -kuljetuskone laukaisee soihtuja lähestyessään Bagdadin lentokenttää vuonna 2003. Soihtujen laukaisu voi tapahtua ohjaajan toimesta tai ohjusvaroitusjärjestelmän käskemänä automaattisesti. Niiden tehokkuus on vuosien mittaan vähentynyt lämpöhakuisten ohjusten hakupäiden kehittyessä erottamaan kuumana palavat soihdut moottorin ja koneen lämpöprofiilista. +TT+ STT:n juttu Suomenmaassa Lue aiempi Lentoposti.fi -juttu tapauksen taustoista:
|
|||