Suomen Ilmailuopisto kasvattaa oppilasmääriä tuleville kursseille vastatakseen Finnairin kasvuun

SIO_kalustoFinnairin kovan kasvun suunnitelma laittaa Suomen lentäjäkoulutusta uusiin uomiin. Finnair Flight Academyn ja Patria Pilot Trainingin MPL-koulutusavauksen lisäksi myös Suomen Ilmailuopisto (SIO) kasvattaa kurssikokojaan. SIO on jo vuosikymmenten ajan ollut pääväylä Finnairin koneiden ohjaamoihin.

Suomen Ilmailuopiston nykyiset kurssit ovat olleet suuruusluokaltaan 18 oppilaan kursseja mutta heikot työllisyysnäkymät ovat supistaneet niitä parilla paikalla. Vuoden 2017 kurssien osalta tilanne muuttuu olennaisesti ja Finnairin kasvutarpeen seurauksena käynnistetään 20 ja 24 oppilaan kursseja.

SIO_DA42_Siivonen"Viime vuosina vuodessa on valmistunut 30-40 lentäjää. Kahden vuoden päästä ja siitä eteenpäin tavoitteena on noin 50 lentäjän valmistuminen vuodessa", kertoo Suomen Ilmailuopiston Juha Siivonen Lentoposti.fi:lle.

SIO:n nykyarvion mukaan koulutuskapasiteetti olisi lähes maksimissaan uusien kurssien myötä. Suuremmat kurssit vaatisivat lisää lentokoneita ja harjoituslaitteita mutta nekään eivät olisi ongelma. Ratkaisevin asia on lennonopettajaresurssit.

"Nykyarvion mukaan koulutuskapasiteettimme on suurinpiirtein 50 vuosittaisen valmistuvan lentäjän paikkeilla. Lentokoneita ja harjoituslaitteita voi aina hankkia lisää, mutta päteviä ja kokeneita lennonopettajia ei välttämättä. Lisäksi valtionosuusrahoitus on pienenemässä, joka rajoittaa myös kasvua", avaa Siivonen.

Huomattavasti parantuneiden työllisyysnäkymien arvioidaan kasvattavan toistaiseksi hienoisessa laskussa olevia hakijamääriä. SIO:n vuoden 2015 syksyllä käynnistyneessä haussa oli noin 800 hakijaa mikä on 15 prosenttia normaalia vähemmän.

"Saimme silti hyvän määrän, melkein sata, hyväksyttyä.
Uskon, että työllisyysnäkymän muututtua noin lupaavaksi, hakijoita riittää paljonkin ainakin pari seuraavaa vuotta. Sen jälkeen hakijamäärä saattaa tulla rajoittavaksi tekijäksi", kertoo Siivonen.

SIO:n seuraava oppilashaku oli suunniteltu syksyyn 2017 mutta kiihtyneen lentäjätarpeen seurauksena haku käynnistynee jo aiemmin.

sio_mikko_maliniemi_5Hakukriteerejä ei ole muutettu eikä niitä todennäköisesti muuteta dramaattisesti vaikka hakijamäärät jäisivät pysyvästi alemmas.

Markkinointia naispuolisten hakijoiden houkuttelemiseksi lentäjäkoulutukseen jatketaan edelleen valtavan hakijapotentiaalin takia. Toistaiseksi naispuolisia hakijoita on ollut 7-12 prosenttia kaikista koulutukseen hakeneista.

"Viime hakua varten markkinoimme kovasti naispuolisten hakijoiden määrän lisäämiseksi ja onnistuimme kasvattamaan määrää noin 70:stä 90:ään. Valitettavasti läpi päässeitä naispuolisia oli vain kourallinen", kertoo Siivonen

Mikään yksittäinen koe tai kokeet eivät olleet syynä naishakijoiden rannalle jääntiin vaan hakijat eivät läpäisseet kriteeterejä eri testeissä aivan satunnaisesti.

" Markkinointia naisille jatketaan edelleen, koska hakijapotentiaalia on valtavasti", kertoo Siivonen.

Sekä Suomen Ilmailuopistosta että muista lentokouluista valmistuville lentäjille vaikuttaa riittävän töitä tulevina vuosina. Suomen Ilmailuopiston viimeisin kurssi ja sen 17 oppilasta valmistui Porista syyskuun 2016 alkupuolella.

SIO:n koulukoneina käytetään Cessna C152, Diamond DA42 Twin Star -kaksimoottorikoneita sekä Embraer Phenom 100 -suihkukoneita. SIO ja sen edeltäjä Finnairin Ilmailuopisto on kouluttanut lentäjiä Porissa jo vuodesta 1985 alkaen. Päätehtävänä on kouluttaa lentäjiä Suomessa toimivien lentoyhtiöiden palvelukseen.

Lue myös:

Artikkeli: Suihkukoneen ohjaimiin Suomen Ilmailuopistolla