Suomen Ilmailuopisto korvaa Bonanzat kaksimoottorisilla Diamond DA42 VI -koneilla

twinstar_diamondaircraftAmmattilentäjiä Porissa kouluttava Suomen Ilmailuopisto korvaa mittarilento- ja CPL-koulutuksessa pitkään ja hyvin palvelleen Beechcraft BE36 Bonanza -laivastonsa uudella kalustolla. Tilalle hankitaan kolme kahdella diesel-moottorilla varustettua Diamond Twin Star DA42 VI -konetta.

 Diamondien hankinnasta on allekirjoitettu sopimus 23. heinäkuuta. Koneiden toimitus tapahtuu ensi vuoden maaliskuussa. Korvattavat Bonanzat hankittiin Poriin 80-luvun puolivälissä. Samalla hankittiin kaksimoottorisia Beechcraft Super King Air 300 -potkuriturbiinikoneita.

Suurelta osin hiilikuiturakenteinen Diamond Twin Star DA42 VI on nelipaikkainen ja kaksimoottorinen kone, jossa on moderni kuvaruutunäyttöihin perustuva Garmin G1000 -avioniikka. DA42 VI on viime vuonna esitelty versio, jossa uudet potkurit sekä parannettu aerodynamiikka.

Diamond tarjoaa DA42-konettaan kolmella moottorilla: perinteisellä 100LL-lentobensiiniä käyttävällä Lycoming  IO-360:llä sekä dieselillä toimivilla Austro Engine AE 300 sekä TAE Centurion 2.0 -voimanlähteillä. Suomen ilmailuopiston valinta moottoriksi on Austro Engine AE300, joka voi käyttää myös yleisesti saatavilla olevaa suihkumoottorien JET A1 -polttoainetta.

SIO_BonanzaFinnairin Ilmailuopistona 1985 aloittaneella SIO:lla on nykyisin käytössään kolme Bonanzaa. Lisäksi laivastosta löytyy viisi Cessna 152 -konetta, kaksi Embraer EMB-500 Phenom 100 -liikesuihkukonetta sekä virheliikekoulutukseen soveltuva Extra 300L -taitolentokone. ++

 

Lue myös: