”FINEST-ohjelman tavoitteena on yhdenmukaisen, dynaamisen, kustannustehokkaan ja kilpailukykyisen rajat ylittävän lennonvarmistuspalvelun tarjoaminen ilmatilan käyttäjille. Ohjelman tavoitteena on tarjota joustavuutta liikennöintiaikoihin, tuottaa kustannusetuja ja parantaa ilmatilan käyttäjille tarjottavaa palvelua”, kertoi puolestaan EANS:n toimitusjohtaja Tanel Rautits. Puitesopimus ANS Finlandin edeltäjän ja EANS:n välillä solmittiin jo vuonna 2014. Viimeisen vuoden aikana molemmat yhtiöt ovat tehneet paljon työtä teknisellä ja operatiivisella puolella. Erityisesti on haettu mahdollisia esteitä, jotka estäisivät yhteistyön laajentamisen. Suomessa ja Virossa on käytössä jo nykyisin samankaltaiset mutta erilliset Thales TopSky -järjestelmät (entinen Eurocat 2000). Molemmilla on nykyisinkin identtiset ohjelmistot ja pieniä eroja löytyy vain käyttöliittymistä. Lennonvarmistusyhtiöt ovat tehneet yhteistyötä ylläpidon ka kehityksen osalta jo 4-5 vuotta. Jatkossa lentotietojen käsittelyjärjestelmä olisi yhteinen.
Malli jolla yhteistyössä on määrä lähteä liikkeelle on ns. ostopalveluperiaate. Käytännössä siis jos Viron lennonvarmistusyhtiö antaisi palvelua Suomeen niin vastuu on ANS Finlandilla. Rajat ylittävä palvelu vaatii myös työmenetelmien yhtenäistämistä. ANS Finlandin mukaan koko konsepti on ollut ulkopuolisen toimija Helioksen analysoitavana. Laajassa katselmuksessa oli vahvasti läsnä myös juridiikka. Hankkeen kuvataan olevan juuri sellainen kuin mitä EU haluaa lennonvarmistusyhtiöiden tekevän. Marraskuussa 2018 ANS Finland aloitti keskustelut sidosryhmien kuten Ilmavoimien ja ilmailuviranomaisen kanssa. Operatiivisesti ja teknisesti yhteistyön laajentamiselle ei ollut esteitä. Rajat ylittävästä palvelusta huolimatta täysin itsenäisiin lennonvarmistuspalveluihin voidaan siirtyä lyhyellä varoitusajalla. Sen mahdollistaa itsenäinen lennonvarmistus- ja kommunkaatiojärjestelmä sekä paikallinen valvonta- ja lentotietojen prosessointi. Niiden lisäksi on myös varmistettava tietotaidon säilyminen ja riittävä henkilöstö. Tavoiteaikataulun mukaan FINEST-hankkeen osalta tekninen valmius valtakunnan rajat ylittävän lennnovarmistuspalvelun antamiseksi sekä jatkuvuuden varmistamiseksi olisivat kunnossa vuoden 2020 aikana.
ANS Finland ja EANS ovat mukana myös Pohjois-Euroopan ilmatilalohkon yhteistyöhankkeessa NEFAB:issa. Osapuolilla on myös koulutusyhteistyötä ja Viron lennonjohtajia on koulutettu Helsinki-Vantaan Avia Collegessa. Lue myös:
|
|||




